"Ettan" klar för start

BMW har alltid haft luft under sina vingar - men när nya "ettan" fick starttillstånd så var det många förståsigpåare som tyckte att bayrarna svävade i det blå Men väl ombord på nya 120i så upptäcker man en småbil som inte alls river upp himmel och jord. BMW:n har imponerande hög trivselfaktor, fräck design och körglädjen ligger på topp. Frågan är om det är dags att ta kompaktklassen till högre höjder?

Foto:

BMW2004-11-10 08:10

Om man tar en 3-serie, tvättar den i nittio grader och torktumlar så blir resultatet nya (krympta) 1-serien. BMW har till punkt och pricka följt tvättinstruktionerna i kompaktklassen, men ändå busat till det med att vara ensamma om bakhjulsdrift. Ja, en bilnyhet från Bayern utan det är som den traditionella oktoberfesten utan starkbira och umpa-bumpa musik: alltså stört omöjligt.

Komfort & kvalitet
När vi talar om "ettans" formgivning så tycker i alla fall vi att designbossen Chris Bangle har lyckats. De korta överhängen ger bilen en kraftfull attityd och familjetillhörigheten markeras genom den traditionsenliga grillen. Även interiören håller klassisk BMW-standard och bjuder på en behaglig vistelse. Det är bara att slå sig till ro bakom ratten och njuta över komforten. Framstolarna är skålade och har ordentliga sidostöd som håller kroppen på plats. Baksätet bjuder dock inte på samma behagliga åktur för vuxna - men lämpar sig alldeles utmärkt för småttingarna i familjen. Instrumentpanelen känns igen från storasyskonen i familjen och är funktionell med övertygande kvalitetskänsla. Säkerheten är ett annat ämne som bayrarna satsat helhjärtat på. I BMW 120i finns exempelvis sex krockkuddar - två fram, två i stolarna och två gardiner.

Hängslen & livlinor
Att pyttebilen är konstruerad för att tillfredsställa föraren är uppenbart och under huven erbjuds både oljebrännare (122/163 hk) och bensinare (115/150 hk). Vi har provkört den sistnämnda tvålitersfyran och känner genast hur den gastkramade farten "kittlar dödskönt i kistan". Motorn jobbar med en dov ton vid tomgång som successivt byter till skönsång när varvtalet närmar sig sextusen, och dit når man snabbt! Hundrastrecket klaras av på 8,7 sekunder och toppfarten är närmare 220. Då känns det tryggt att ha tillgång till mängder av elektroniska "hängslen och livlinor" som ser till att inte bakdäcken går upp i rök. Ja, vilken motor man än väljer så sker drivningen på bakhjulen och det är unikt för klassen. "Ettan" bjuder därmed på finfina köregenskaper och bilen trivs lika bra på kurviga grusvägar som på landningsrakan till Münchens flygplats. Visst blir "ettan" ett lyft för bayrarna medan det lär bli turbulens bland konkurrenterna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!