Hjulen snurrar på Öland

(Borgholm - Öland)
Det bjuds på stora kontraster när vi plåtar en sprillans ny BMW 520i framför en öländsk väderkvarn från 1700-talet. Då var tekniken att mala säd revolutionerande och det skulle dröja ytterligare 185 år innan Gottlieb Daimler fick snilleblixten att bygga en fyrhjuling med förbränningsmotor. Nu befinner vi oss på alvaret tillsammans med "världens bästa bil" och visst är det lätt att bli snurrig - av all teknik!

Foto:

BMW2003-09-12 07:23

Du har säkert läst romanen om den galne riddaren Don Quijote som stred mot väderkvarnar i tron att de var jättar. Det blir ungefär samma utmaning för konkurrenterna till BMW:s nya femma - bilen tycks nämligen vara omöjlig att besegra trots ansträngda försök. Hemligheten ligger i att 5-serien erbjuder perfekt harmoni mellan teknik, körglädje, prestanda och design. Visst är arkitekturen en het potatis, men vi sticker ut hakan och utser den till snyggast i klassen.

Flörtar med alla
Turisterna har börjat överge Öland men på torget visar fortfarande ett gäng envisa entusiaster från stadens motorklubb sina välpolerade ekipage. Ändå är det vår hypermoderna testbil som lockar till sig mest nyfikna blickar och "femman" verkar flörta med alla. Hur många som faller för frestelsen är svårt att sia om, men innan det är dags för nästa modellskifte runt 2010 så lär 1,5 miljoner bilar ha parats ihop med sina ägare En bidragande orsak till det är att BMW lärt sig läxan från sjuserien och den här gången ska inte en svårförståelig "mus" förstöra relationerna.Superdatorn "idrive" som styr allt mellan himmel och jord är nämligen betydligt förenklad jämfört med 7-serien och manövreras med en liten datamus intill växelspaken. Bakom läderratten erbjuds kvalité på känt BMW-manér. Instrumentpanelen är smakfull, framstolarna riktigt behagliga och det skålade baksätet passar finfint för en trio.

Behåller tronen
Men låt oss äntligen ge oss ut på de öländska landsvägarnas outsinliga förråd av väldoserade kurvor. Vi passerar gamla fornminnen, fiskestugor och väderkvarnar på vår färd mot Långe Erik.
Vinkelsexan på 170 hästar gör visserligen bra ifrån sig, men lite mer effekt hade inte skadat. Nu får man jobba flitigt med den sexväxlade lådan som också är en aning långslagig. Toppfarten är dock 230 knutar och uppnås på femman, vilket avslöjar att sexan är en ren överväxel. Tycker du inte att prestandan räcker så är det bara att håva upp plånboken - vi provkör som bekant "snikversionen" aŽla 319.000. Då ingår bland annat antispinnsystem, stabilitetskontroll däcktrycksvarnare, fönsterhissar, klimatautomatik, ljudanläggning och sex krockkuddar. Vill du även ha mugghållare så är det en helt annan femma, de ingår nämligen enbart i komfortpaktet för 17.900 kronor Ändå börjar årets tilldelning redan att tryta och nu är det "först till kvarn" som gäller!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!