I sjätte himmelen

Det känns nästan som att flyga: man svävar fram på vägen och komforten når nya höjder. Men det finns en stor skillnad - för med tanke på motorresurserna så lär "flight 630i" aldrig ligga efter i tidtabellen. Däremot är det inget lågprisflyg vi snackar om, grundpriset startar nämligen från strax över sjuhundratusen. Ändå är nästan alla uppbokade och det är lätt att förstå. Låt oss göra en lågsniffning med BMW 630i Cabriolet!

Foto:

BMW2006-07-14 07:03

Flyget har alltid spelat en stor roll i bayrarnas historia.
Det blåvita emblemet är ju exempelvis inget schackbräde, utan en stiliserad bild av mönstret som bildas i en snurrande flygplanspropeller. BMW:s karriär startade nämligen med att tillverka motorer åt "luftwaffe" fast numera är det mer "liftwaffe" som gäller. Vad det innebär?
Jo, att alla bilentusiaster gör tummen upp och försöker lifta med testvagnen. Att de gamla takterna hänger i bevisas av att cabben nästan flyger fram på de sydtyska sommarvägarna.

Nonchalant caba
"Det bästa sättet att slippa ifrån en frestelse är att falla för den". Citatet är hämtat från den världsberömda författaren Oscar Wilde.
Engelsmannen ägnade hela sitt liv åt att skriva om de yttersta njutningarna och det kunde handla om alltifrån en god handrullad kubansk cigarr till ett välsmakande årgångsvin från Provence.
BMW 630i Cabriolet är ett utmärkt exempel i vår tidsålder och ju mer man synar den spännande designen desto större åtrå skänker den. Därmed gäller solglasögon på för skygga ägare som inte gillar att sticka ut, det här är nämligen en nonchalant cab som ska köras med armbågen vilandes i dörrkanten och en rivig cd-platta i växlaren.
Man sitter skönt i framsätena och en kort sejour i baksätet avslöjar den eviga sanningen: att barnen ska sitta där. Allt har en exklusiv touch och hela sittbrunnen är dekorerad i läder respektive björkträ. Är det förstaklass så är det?

Rekordsnabb sufflett
Med tanke på att den svenska sommaren bjuder på samma otillförlitlighet som Turkish Airlines så har tyskarna tagit fram en rekordsnabb trelagerssufflett.
Det enda som kan hända är att Armani-sviden eller Gucci-dressen kan få några regnstänk på sig under blott tjugo sekunder, dessutom kan proceduren genomföras medan man krypkör i 30 km/h.
En suverän lösning berör även bakrutan - den fälls nämligen upp eller ner vertikalt från utrymmet mellan baksäte och sufflettbox.
Man kan alltså köra med suffletten uppe och bakrutan nere, eller tvärtom.
Under huven på testbilen arbetar en rak sexa på 258 hästar med stor lågsniffningspotential: hundrastrecket rullar på 6,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250.
Visst når BMW 630i Cabriolet nya höjder - men så krävs det också ett fallskärmsavtal för att köpa den!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!