Ingenting är heligt

Tyskarna spelar högt och visar att ingenting är heligt. BMW bryter den långvariga traditionen och slopar helt enkelt bakhjulsdriften när nya lillsuven X1 gör entré i försäljningshallarna.

BMW2015-10-22 12:50


ej, vi driver inte med Er utan det är med andra ord fram- eller fyrhjulsdrift för hela slanten som gäller. Nu återstår det att se om kunderna kommer att satsa på nya BMW X1.

Dagens trend är inte längre fyrhjulsdrift utan ett tufft utseende, men hos BMW X1 kan du både äta kakan och ha den kvar. Här kan du välja mellan fram- eller fyrhjulsdrift och det tuffa utseendet får du på köpet. Men det är inget billigt nöje då instegspriset börjar på 299 000 kronor och sträcker sig upp till 408 000 för den största dieseln.


Lilla X1 har verkligen biffat till sig och frontpartiet har blivit muskulösare och passar nu in bredvid storebrorsorna X3 samt X5. Profilen är sig lik förutom sidorutorna som nu fått en blank dekorlist.

De yttre dörrhandtagen har blivit smäckrare och bakpartiet är verkligen en fullträff med de fräcka bakljusen. Inredning och instrumentering är helt ny, även om man naturligtvis känner igen delar av den. Ratten är också ny och i själva instrumentpanelen sitter en snygg dekorlist som löper från sida till sida samtidigt som handbromsspaken har fått ge upp till förmån för en elektrisk. Vi kikar in i bagageutrymmet och upptäcker att lastvolymen växt med 200 liter.

Läs hela recensionen i torsdagstidningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!