Kung i terrängen

BMW X3 är kung i terrängbilsklassen och försäljningssiffrorna slår knockout på konkurrenterna. Kunderna tycks gärna hosta upp det högre "apanaget" som krävs för att köpa bayraren och nu är det dags för en uppfräschad version att göra debut. Vi har redan invigt den (fast saxen glömde vi hemma) och kronan på verket är en nyutvecklad sexa med dubbla turboaggregat. Bayrarnas valspråk är: "för dieseln - i tiden!"

Foto:

BMW2006-10-20 04:18

Tysklands morgondimmor ligger ofta täta, det fick vår gamle kung Gustav II Adolf uppleva i Lützen år 1632. När vi rullar ut från flygplatsen är dimman också tät men vi har det betydligt bekvämare än hjältekonungen som gick sitt öde till mötes på hästryggen. Här sitter vi i en bekväm kupé där olika elektroniska system hjälper oss: ratten värms upp när vi fryser, bromskivorna torrbromsas med jämna mellanrum, drivsystemet ser till att vi alltid har bästa grepp och strålkastarna hjälper oss att se runt mörka gathörn.

Finn fem fel
BMW X3 3.0sd ska hjälpa till att hålla försäljningen på topp några år till - men att försöka "finna fem fel" utseendemässigt jämfört med gamlingen är inte lätt. Nej, det har inte skett några drastiska förändringar och det mest synliga är att de olackerade plastattributen runt nederdelen delvis har försvunnit. Den exklusiva interiören i testbilen består av tvättäkta wiltonmattor, nappaläder och aluminium. Ja, det är inte utan grund som bayrarna anser sig göra den enda premiumbilen i segmentet. Framstolarna bjuder naturligtvis på generösa inställningsmöjligheter och baksätet är lika imponerande som takhöjden. Men det är ändå den nya dieselmotorn som är intressantast: teknikerna har nämligen lyckats trolla fram både effekt och vridmoment som tidigare bara förknippats med vinkelåttor. Hemligheten är två turboaggregat som arbetar i olika varvtalsregister för att ge kraft i alla lägen.
Att köra på autobahn med en stor och tung "skogsmulle" utrustad med en bensinmotor skulle vara förödande för såväl plånboken som miljön. Men tack vare den avancerade dieselsexan på 286 hästar så når aldrig förbrukningen över litern per mil. Maskinen har dessutom begåvats med partikelfilter vilket för med sig en kul detalj: nu har även oljebrännaren dubbla kromade avgasrör som inte förpestas med svart sot. Innan gömdes slutrören helt sonika under den bakre stötfångaren eftersom de var lortgrisar utav guds nåde. BMW X3 är naturligtvis fyrhjulsdriven enligt ett system som kallas "xDrive" och arbetar normalt efter principen 50/50. Det innebär i sin tur att uppemot nittio procent av drivkraften kan överföras till det hjulpar som bäst behöver det. Därmed är det utan risk för liv och lem som du kan köpa bayraren och så var det inte under Gustaf II Adolfs regenttid. Han ogillade allt som hade med det dåvarande katolska Tyskland att göra och vi hade säkert blivit halshuggna på stubinen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!