Last och fägring stor

Avant, estate, herrgårdsvagn, kombi, sportwagon och tourer. Kärt barn har många namn och vi svenskar älskar ju bilar med ryggsäck. Det är inte undra på att det finns kunder som väntat likt ett otåligt barn på julafton efter nya BMW 3-serie Touring. Nu är väntan äntligen över och resultatet är ett hårt paket som lättar upp tillvaron. Utskåpar tysken konkurrenterna eller har den några hemliga laster?

Foto:

BMW2013-03-15 05:05


BMW är ett av få bilmärken som har en formgivning med sitt eget DNA. Vi känner genast igen den välbekanta formen: baken påminner mycket om storebror 5-serie medan nosen är nydesignad med mulligare motorhuv, sportigare strålkastare och mer utdragna njurar, vilket ger ett snyggt utseende.

Liten har blivit stor
BMW 3-serie Touring har växt med tio centimeter mellan stötfångarna och längden är nu 462 cm, vilket är exakt lika långt som när 5-serien debuterade. Den extra decimetern betyder att lastvolymen plussats på med 35 liter och vips ryms hela 495. Det är mer än vad kombikonkurrenterna Audi A4, Mercedes C-klass och Volvo V60 klarar av. Om du fäller baksätet så växer utrymmet till 1 500 liter och när allt är packat är det bara att trycka på knappen som manövrerar bakluckan elektriskt. Jajamänsan, det ingår som standard till alla modeller liksom en öppningsbar bakruta. Har man händerna fulla så kan det ändå bli problem - fast även här har BMW en genialisk lösning. Då är det bara att sticka in foten under den bakre stötfångaren och plötsligt öppnas luckan med hjälp av sensorer. Det är förstås tillval, men finessen är elegant så det förslår och är kanske värt 5 600 kronor?

Passar alla smaker
Interiören känns trevlig med perfekt känsla och bra komfort samtidigt som instrumenteringen ärvt designen från 5-serien och sämre påbrå kan man verkligen ha. En ny finess är ?head-up-display" som projicerar all viktig information på vindrutan och sedan finns naturligtvis alla säkerhetssystem man kan tänka sig. Det är något visst med den bayerska biltillverkaren som alltid lyckas krama fram varje liten gnutta körglädje. Den känslan har alla BMW:s modeller, vare sig det är en cabb, sedan eller en praktisk kombi. Frågan är vad det beror på? Jo, medan flera konkurrenter reservationslöst satsar på framhjulsdrift så har de kluriga doktorerna i München inte ändrat uppfattning.
Det ska vara bakhjulsdrift och att deras taktik fungerar bevisas inte minst med exemplariska köregenskaper och trevliga motorer. Låt oss dra alla rakt upp och ner i ett svep: bensinfyror på 184 respektive 245 hästkrafter och dieselfyror på 116, 143 samt 184 hästar. Vill du ha en rak sexa så finns även en sådan på 258 hästar så länge du väljer diesel. Priset börjar från 298 900 kronor och rinner sedan snabbt iväg till 500 000. Det kostar att kombi(nera) nytta med nöje och få en bil som bejakar dina laster!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!