Mera Muskl3r

Skidparadiset Åre och festprissestaden München har en sak gemensamt. Nej, vi syftar inte på att båda har etablerat sig i toppen vad gäller ölhävartävlingar och antal benbrott. Orterna har nämligen agerat provkörningsplejs för en gasglad statusbil vars modellbeteckning inleds med samma nummer som Anja Pärson hamnade i världscupen i Åre: vi snackar förstås BMW 3-serie. Häng med och upplev en mellanklassare som krossar motståndet på samma sätt som Tärnabytjejen!

Foto:

BMW2005-03-29 07:24

Mitt i den jämtländska glesbygden ligger vårt blågula alpina centrum. Här kombineras vackra vyer med landets längsta pister samt ett utbud av "afterski" som knäcker allt annat i fjällen. Men det är inte därför vi är här - Åre bjuder nämligen på riktigt tuffa förhållanden för oss som gillar att provocera bilar. "Skutan" vältrar sig i vintersolen medan den bottenfrusna insjön vid bergets fot agerar prov- och testbana.

Stabil kassako
BMW:s framgångar avlöser varandra och nya 3-serien drunknar i lovord. Man frågar sig hur det bayerska familjeföretaget orkar? Enligt projektbossen Wolfgang Epple är svaret ett hårt, intensivt och energiskt arbete för att göra en redan bra produkt bättre, och bättre och... Det är exakt trettio år sedan Bayrische Motoren Werke lanserade 3-serien, en premiär som utspelades i nordafrikanska Marocko. Redan då var modellen en duktigt avancerad fyrhjuling, en oerhört vacker bil med prioriterade köregenskaper. Dessa ingredienser har bibehållits under modellseriens uppväxt och gjort märkets eleganta mellanklassbil till en stabil kassako: ifjol toppade "trean" den europeiska försäljningen i klassen med 248 389 enheter Redan vid premiären sommaren 1975 märktes 3-seriens främsta tillgång: körglädjen! Sällan har bilindustrin släppt ifrån sig en standardvagn med sådana förträffliga köregenskaper och det samma gäller för den femte generationen.
Vår BMW 330i, som vi kört de sextiotvå milen mellan Stockholm-Åre, rullar lika stadigt på vägen som någon av försvarets snövesslor. Samtidigt njuter man av sexans smidiga gång och lena sång. Nya "trean" har förvaltat konceptet motorn fram och drivning bak medan övriga bilfabrikanter reservationslöst satsat på framhjulsdrift. Men de kluriga doktorerna i München har roddat vidare med bakhjulsdrift och att deras tankesätt fungerar vittnar otaliga segrar på alla racerbanor. Bakom ratten på 330i känns det nästan som om man skulle kunna vinna själv, med den sexcylindriga motorn på 258 hästkrafter klaras nämligen hundrastrecket av på 6,3 sekunder medan toppfarten är 250. Den snygga interiören hämtar mycket av sin inspiration från 5-serien och erbjuder mycket high tech. Instrumentpanelen är förfinad, framstolarna behagliga och det större baksätet passar utmärkt för en trio. Men det kostar att ligga på topp och det krävs en välpumpad plånbok: vår testbil går loss på 350 000 kronor. Fast det tänker vi inte på under den våldsamma framfarten över Åresjöns hala is!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!