Öppen för intryck

Den första dejten är oftast lite pirrig och spännande. Jag hade bara sett bilder innan, men så möts vi äntligen utanför flygplatsen i Alicante. Det blev kärlek vid första ögonkastet och efter blott tjugo sekunder åkte toppen av. Tja, nya BMW Z4 är en riktig skönhet och största nyheten är att den klassiska tygsuffletten övergivits och ersatts av ett fällbart aluminiumtak. Frågan är om tyskarnas senaste roadster är en solklar succé?

Foto:

BMW2009-05-08 07:39


Det har tagit många år men nu är det äntligen taklagsfest hos alla återförsäljare av BMW. Nya Z4 har nämligen begåvats med ett elmanövrerat aluminiumtak och det måste firas. Visst finns det entusiaster som vägrar att gå på partajet i ren protest, men tyskarna vänder sig nu till en bredare målgrupp som vill ha sport och lyx i skön förpackning.

Kvinnlig fägring
Med en knapptryckning förvandlas roadstern från täckt till öppen genom att ett puzzel av glas och aluminiumdelar stuvas ner i bagaget. Det hela är en välregisserad föreställning på tjugo sekunder som många åskådare tycks gilla. Medaljens baksida är naturligtvis att taket tar upp större delen av skuffen men vad spelar det för roll - bagage ska man ändå inte ha med sig när man åker nercabbat. Badkläder och tandborste kommer man långt med! Den ombonade interiören är dessutom betydligt lyxigare och två personer sitter utmärkt i sittbrunnen som är signerad Nadya Arnaout. Hon gör ingen hemlighet av att inspirationskällan kommer från kvinnokroppens former, vilket måhända är positivt eftersom de flesta köparna är män! Materialen är som i alla BMW av högsta kvalitet och det ljusa skinnet matchar de mörkare partierna på ett utmärkt sätt.

Bara sexor
Tycker du att formen känns välbekant? Tja, på håll är testbilen lik föregångaren men faktum är att inte en plåtbit är gemensam. Bakom linjerna står ännu en kvinna, tyskan Juliane Blasi, vars målsättning har varit att behålla roadsterarvet "fast mjuka upp det något". Under den extremt långa motorhuven erbjuds sexcylindriga motoralternativ på 204, 258 respektive 306 hästkrafter. Vilken maskin kunderna föredrar handlar som vanligt om smak men kanske framför allt ekonomi: grundpriset startar på 363 000 kronor och det sistnämnda krutpaketet går loss på 470 000. Varför finns ingen fyrcylindrig budgetmotor?
Personligen tycker jag att en öppen bil ska framföras värdigt med möjlighet att uppleva dofter av koskit och kaprifol, men det är extremt svårt att hålla tillbaka krafterna i nya Z4. Köregenskaperna är ruggigt bra och speciellt den största sexan med dubbla turboaggregat vill piskas hårt längs bergsvägarna mot Benidorm. Visst blev det en lyckad dejt och kärleken lär dessutom inte rosta. Det garanterar tyskarna - i alla fall under de närmste tolv åren!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!