Sätt fart på dina laster

Det finns många budföretag som utlovar expressfrakt men vars löften oftast är lika mycket värda som en politikers: alltså ingenting. Därmed kan vi utgå ifrån att de inte har någon BMW 545i Touring som budbil Motorn är nämligen en vinkelåtta som sätter nytt fartrekord på utlastningsrundan - för tänk dig att nå hundrastrecket på 5,9 sekunder och toppa 250. Ja, det vill till att surra lasten ordentligt och trygga leveranser garanteras tack vare sex krockkuddar. Frågan är om värstingkombin har några laster?

Foto:

BMW2004-07-05 07:19

På testbilens baklucka står det 545i och du kan plussa på med lika många tusenlappar plus 14 000 ytterliggare och summa summarum blir 559 000 kronor. Mycket pengar för en skåpbil, men har man en gång upplevt trycket i ryggslutet och förtrollats av motorsången så är man helsåld. Att skuffen dessutom rymmer mellan 500 och 1650 liter bagage gör bayraren riktigt användbar vid snabbleveranser. För snabbt går det när plattan åker i mattan?

Känslorna svänger
Den skarpa motorsången ekar mellan betongväggarna i parkeringsgaraget, sedan tänds de högeffektiva xenonstrålkastarna och omgivningen bländas av det blåvita skenet. Ja, alla som är någorlunda bilintresserade spärrar upp ögonen och spretar med öronen. BMW 545i Touring bjuder verkligen på något extra och här finns det massor av teknikgodis att dregla över. Det första och bästa märks när det är dags att baxa ut testbilen från parkeringen: styrningen. Den är nämligen aktiv och gör att förarens armar inte behöver slå knut på sig själva, bilen blir nämligen lekande lätt att hantera. Men det finns en risk att även känslorna svänger när du läser prislappen för styrsystemet: 12 900 kr. Bakom läderratten erbjuds naturligtvis kvalité på känt manér. Instrumentpanelen är smakfull, framstolarna behagliga och baksätet passar utmärkt för en trio. Att bayrarna är tyskarnas smålänningar är bilen aŽla 559 000 kronor ett rullande bevis på - för vad säger man när mugghållarna kostar sexhundra spänn extra?

Fullastad med finesser
Det är inte på måfå som tyskarna tagit fram "head up display", vilket är en teknik som hämtats från flyget men som nu landat i bilindustrin. Det innebär att all information projiceras virtuellt på vindrutan framför föraren - vilket kan behövas med tanke på fartresurserna. Under huven trängs nämligen åtta cylindrar som genererar både 333 hästkrafter och (om man inte passar sig) en massa fortkörningsböter. Toppfarten är strypt till 250 och accelerationen på fyrans växel från femtio till hundra tar enbart åtta sekunder. Ja, det är inga dåliga siffror och det vill till att surra fast lasten ordentligt. Skuffen är nämligen generös och rymmer nästan en Europall. För alla latmaskar finns även bagageluckan med fjärrstyrd öppnings- och stängningsfunktion Ja, BMW 545i Touring en värstingkombi med få laster och det enda man behöver se upp med är polisen. Men det är en helt annan femma!

Fakta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!