Siffran 3 är nummer 1

Tro-hopp-kärlek, klara-färdiga-gå och guld-silver-brons. Visst är det något skumt med siffran 3 för vid närmare eftertanke så finns den överallt. Tredje gången gillt, alla goda ting är tre och faktiskt även vår festmat bygger på siffran: förrätt, varmrätt och efterrätt. Har det måhända med kristendomen att göra? Vi har den heliga treenigheten, de tre vise männen och huvudpersonen uppstod på tredje dagen. Det kanske inte är så konstigt att en av världens bästa bilar heter BMW 3-serie!

Foto:

BMW2012-03-06 07:04


3-serien har länge varit tyskarnas storsäljare och tittar vi i backspegeln så har det tillverkats över tolv miljoner bilar sedan introduktionen 1975. Nu är det dags för den sjätte generationen att göra entré och för dagen befinner vi oss i staden som aldrig sover, Barcelona. Vi ska provköra tysken på knixiga bergsvägar, genom småbyar men även på blixtsnabba motorvägar eller "autopistas" som det heter på spanska.

Hemtrevlig interiör
BMW är ett av få bilmärken som har en formgivning med sitt eget DNA. Vi känner genast igen den välbekanta formen: baken påminner mycket om 5-serien medan nosen är nydesignad med mulligare motorhuv, sportigare strålkastare och mer utdragna njurar, vilket ger ett "bredkäftat" utseende. Men skenet bedrar för bredden är exakt densamma, däremot har längden plussats på med hela tio centimeter medan hjulbasen sträckts ut med fem. Ändå har vikten bantats med fyrtio kilo vilket är en ekvation som utvecklingsfolket jobbat hårt för att lösa. Måtten innebär i sin tur att resenärerna i baksätet färdas behagligt och detsamma gäller för oss i framsätena. Interiören känns som vanligt hemtrevlig med perfekt känsla för finish och kvalitet. Du som vill ha extra lull-lull kan välja mellan fyra olika utrustningspaket: Modern, Sport, Luxury och populära M-sport. Låt oss äntligen trycka på startknappen.

Supersnål dieselspis
Nya "trean" har förvaltat sitt arv väl - givetvis med motorn fram och bakhjulsdrift, medan flera konkurrenter reservationslöst satsat på framhjulsdrift. Men de kluriga doktorerna i München har inte ändrat uppfattning och att deras tankesätt fungerar i praktiken bevisas bakom ratten. Det handlar om ruggigt bra köregenskaper, aktiv körning och inledningsvis fyra trevliga motoralternativ som begåvats med start/stopp-teknik. Under huven på vår knallröda 320d arbetar en dieselfyra på 184 hästkrafter som känns ganska lagom för bilen och kostar 309 500.
Samma maskin för samma pengar erbjuds i en "grönare" EfficientDynamics-version á 163 hästar vilken drar 0,41 liter milen istället för brorsans 0,45. Motorn har alltså optimerats för supersnål körning vilket gör att färden till hundra tar 8 sekunder istället för brorsans 7,5. Vill du hellre ha en bensinare? Då finns fyrcylindriga 328i på 245 hästkrafter (330 000:-) samt en frestande rak turbosexa i 335i på 306 (419 000:-). Visst är det här en 3-vlig BMW som än en gång bevisar att siffran 3 snarare är nummer 1.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!