Släpp hästarna lösa

Den andalusiska hingsten stegrar sig för testbilen och det gör den klokt i. Under huven finns nämligen ett helt stuteri med ädla hästar - eller rättare sagt 507 stycken. De är världsberömda för sin styrka och prestationsduglighet, men framför allt för sin förmåga att skrämma vettet ur sina ägare. Det är lite som att rida barbacka på en vildhäst: man får räkna med en hel del påfrestningar och bakutsparkar (hjulspinn). BMW M6 har nämligen begåvats med grym V10:a med gener från F1-stallet!

Foto:

BMW2007-08-17 07:26

BMW M6 borde förses med varningstext innan den slussas ut till kunderna: "En enda körning kan bli beroendeframkallande och ge upphov till enorma amorteringar". Ett varv på Nürburgrings fruktade nordslinga (drygt två mil) avverkas exempelvis på åtta minuter - för alla som känner till racerbanan så är det en tid som får konkurrenterna att börja skaka.

Bäst i klassen
Som vanligt gör den bayerska tillverkaren inga halvmesyrer utan allt i BMW M6 har grundligt anpassats för höga hastigheter. Alla länkar i kedjan ska klara de krafter som uppstår när en bil körs i farter runt 330 knutar, vilket är den teoretiska toppfarten. Vagnen har dock en inbyggd glädjedödare som begränsar farten till 250. Många reagerar säkert på prislappen aŽla en miljon - fast med hänsyn till tekniknivån så sticker vi ut hakan och påstår att M6:an är ett kap. Även om väldigt få kan eller vågar använda urkraften fullt ut så framstår bilen märkligt nog som en av de mest prisvärda i sin klass. Anledningen är enkel: alla inskränkningar som andra ägare av vrålåk tvingas göra faller nämligen bort. Här kan en hel racerfamilj färdas komfortabelt och dessutom med hyfsat mycket bagage. Man sitter exempelvis kanonskönt i framsätena och en kort sejour i baksätet avslöjar den eviga sanningen: att barnen ska sitta där med säkerhetsbältena på.

Går upp i rök
Under huven arbetar en vinkeltia på hela fem liter som driver på baksulorna. Motorn lämnar fyrahundra hästkrafter normalt, fast med en knapptryckning på mittkonsolen så förvandlas toppeffekten till hela 507 hästar - men det krävs att motorn varvas till 7 750 varv. Nåja, nu är det bäst att inte reta upp trafikpolisen. BMW M6 rullar lika bra på något över tomgångsvarv och i nittio km/h. Instrumenteringen härstammar från vanliga "sexan" och det är egentligen bara växelväljaren som avviker. Det är en knubbig liten spak som man drar till sig för uppväxling och trycker framåt för nerväxling, precis som på en DTM-racer. Växellådan är för övrigt ett kapitel för sig: kopplingen är automatisk och lådan har flera olika körprogram. "Launch control" är det mest dramatiska och innebär att man håller växelspaken stumt framåt, trycker gasen i botten, ser varvräknarnålen darra vid 4 000 varv och sedan släpper spaken. Helvetet bryter ut, bakhjulen går upp i rök och tvåhundra km/h nås på under fjorton sekunder. Det är inte utan att man tänker på en gammal slogan: "köp den idag - imorgon kan det vara förbjudet!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!