Utan trubbel i Tyrolen

Vad har nya BMW X3 gemensamt med Saab 9-3 Cabriolet? Jo, båda tillverkas i samma fabrik av österrikare iförda tyrolerhattar och lederhosen. Arbetsutstyrseln var ett skämt, men resten är sant - i Graz ligger nämligen Magna Steyr vars affärsidé är att sköta produktionen åt bilföretag som inte har kapacitet själva. Nej, BMW X3 är inte ute på djupt vatten. Kvalitén är på topp och fyrhjulingen behärskar vatten upp till midjan!

Foto:

BMW2004-01-29 08:29

Man kan fråga sig om alla österrikare är snickare? Hela landet tycks nämligen vara snidat i trä och påminner verkligen om ett jättelikt gökur. Alla pittoreska alpbyar är lika men ändå så olika. Det är ungefär som med nya X3 och godingen X5 - för det skiljer nästan ingenting i storlek. Axelavståndet rör sig om två, längden tio och bredden ynka en centimeter till X5:ans favör. Ändå har lillbrorsan X3 större bagageutrymme och maffigare attityd.
Så lika men ändå så olika...

Lätt att lasta
Vi får många nyfikna blickar från österrikarna och BMW X3 tycks ha samma dragningskraft som umpa-bumpa musiken och joddlandet. Ja, det är absolut inget fel på designen - även om vissa har sylvassa åsikter om de olackerade plastattributen runt nedre delen "Det är för att inte riskera skrapa lacken i terrängen" hävdar bayrarna samtidigt som undersökningar visar att nittioåtta procent av målgruppen aldrig hamnar där. Nej, vem vågar riskera att smeta lervälling i kupén som består av tvättäkta wiltonmattor, nappaläder och aluminium.
Framstolarna bjuder på generösa inställningsmöjligheter och baksätet är lika imponerande som takhöjden - därmed gäller tyrolerhatt på Behövs plats för Sankt Bernhardshunden (givetvis med en tunna valfri dryck runt halsen) så är dessutom bagaget stort, faktiskt större än storebror X5.

Otidsenlig skatt
Alpfolket tycker bara det är ett stort fel på dagens testbil: att det inte jobbar en oljebrännare under huven. I Österrike är nämligen sjuttio procent av försäljningen dieselbilar, vilket är Europarekord. Fast med tanke på att vår finansminister sol-och-vårar alla blågula dieselägare så skippar vi "skattesmällen" och provkör bensinsexan på 231 hästar.
Det innebär att kolossen accelererar till hundra på 7,9 sekunder och att toppfarten är 210 - ändå ligger förbrukningen under litern. Ja, drivlinan saknar allt vad lågväxlar heter och är mer anpassad för stadsdjungeln än Amazonas dito.
Men du kommer ändå en bra bit på vägen tack vare "xDrive" som steglöst fördelar kraften mellan fram- och bakaxel med 50/50 som målsättning. Det innebär i sin tur att uppemot nittio procent av drivkraften kan överföras till det hjulpar som bäst behöver det. Ja, BMW X3 går verkligen som en "klocka".
Det kanske inte är så förvånande när den snickras ihop i gökurens förlovande land!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!