Vi kan bara ana hur mäkta förvånad Anna Johansson måste blivit den där septemberdagen 1923 när superkändisarna Verner von Heidenstam, Carl Milles och Prins Eugen glider upp längst grusvägen i två ”amerikanare”. En stund senare står de tre herrarna på hennes förstutrappa och säger att en av dem har intresse av att köpa gården. Vem som ville köpa hennes Övralid som var till salu, fick hon inte veta då.
Anna Johansson tog dock Carl Milles åt sidan innan de tre herrarna skulle åka. ”Se nu till att Heidenstam köper detta. Det är en plats för en nationalskald.”
Övralid blev därför den plats där Verner förverkligade sin längtan och sin dröm att skapa sitt egna hem.
Innan Ellen Key hittade sina drömmars hem vid Vätterns strand hade hon precis som Verner letat. Ellen var en hemkär person, och hon kände sig hemlös. Efter att hennes barndomshem Sundsholm fallit henne och hennes familj ur händerna sökte hon efter en plats att landa och sätta bo. Även här hade Prins Eugen ett finger med i spelet. Prinsen som stundtals bodde på Örberga utanför Vadstena, inte så långt därifrån. En av hans tavlor över Omberg inspirerade Ellen till att bygga sitt hus på berget. Efter att hon tjänat ihop tillräckligt med pengar började hon leta efter en tomt. Hon ville återskapa sitt älskade barndomshem.
Strand vid Vätten fick bli den platsen. 1911 var Ellen Keys hus färdigutbyggt.
Såväl Ellen som Verner valde alltså att sätta bo vid Vättern. Den ena nära vattnets vackra böljor och den andra med en mäktig utsikt högt uppe på höjden. Att hus kan ha en prägel av sin ägare är uppenbart när man tittar på, och tittar in hos Verner von Heidenstams på Övralid och hos Ellen Key på Strand. Bådas personlighet avspeglas. De byggde tydligt husen utefter hur de ville framställa sig själva.
Ellen Key är vida känd än idag för sin genomtänkta inredning. Många har tagit intryck och valt att inredda sina hem med detaljer från Strand. Lika många har kanske inte tänkt på Verner von Heidenstams Övralid i samma banor. På Övralid finns också mycket att ta intryck av. Kittlande svävar fantasin i huvudet hur mycket de båda vännerna, Verner och Ellen kan ha påverkat varandra vad gäller inredning och boplats. Här finns kontraster precis som vissa likheter mellan dessa världskändisars hem.
Strands känsla av omfamnande, och Övralids uttryck av distanserande.
Tiden då svenska hem skulle vara murrigt mörka var förbi. Nu hade inspirationen från exempelvis William Morris inredningstankar, tyger, tapet och möbler nått Sverige, och till Ellen och Verner.
Om vi först väljer att gå in i köken på Övralid och Strand. Ni som besökt Strand och sedan kliver in i köket på Övralid förstår då att antingen har det med tidsanda att göra, annars är det som så att Verner påverkats av Ellens tankegångar. Båda köken är ljusa och välanpassade till de som ska husera där. En varm omtanke till hushållerskorna i båda husen. Verner och Ellen satte så gott som aldrig sina fötter i köket. Verner såg till att hushållerskorna Ida Eriksson och Frida Andersson fick en bra arbetsplats. Likaså är köket på Strand en njutbar och praktisk plats för att laga mat. Här arbetade Malin Blomsterberg. Malin som vandrat från Skåne till Strand blev även Ellens vän.
I båda husen är det fint dekorerat över många av innerdörrarna. På Strand möts man redan i hallen av orden ovanför entrén ”Denna dagen ett liv”. Alla som kan sin Saltkråkan minns säkert just de orden som farbror Melker utbrast när han lyfte på köksbordet innan det var dags för gemensam måltid. En sommardag dyker sex unga flickor från Vimmerby upp nedanför Strand. Det ter sig så illa att den ena flickan blir biten av Ellens S:t Bernhardshund. Malin tar in flickorna i huset och plåstrar om den ena. En av flickorna var barnboksförfattaren Astrid Lindgren som helt säkert tagit intryck från texten på väggen. ”Denna dagen ett lif”. Måhända också karaktärerna Båtsman och Malin?
Att använda sig av lokala hantverkare var självklart både när Övralid och Strand byggdes. Båda vännerna har också designat flera av sina möbler. Ellens blomsterlåda är fortfarande populär som inredningsdetalj, precis som hennes praktiska stege, med en pinne som stöd. Verner designade bland annat sitt arbetsbord och ett av biblioteksborden.
Går man in i gästrummen på Övralid förvånas man kanske över de enkla sängarna med hjul. Funktionellt tyckte Verner. Lätta att flytta på. Precis så tänkte också Ellen, som inrett med lätta korgmöbler. Verners sovrum flödar av ljus. Ellens sovrum flödar stundtals av ljus, men här inne såg hon också till att påminnas om de som inte längre finns ibland oss med bilder på döda vänner och släktingar.
I så gott som varje rum hemma hos Ellen finner man ett skrivbord. Hos Verner endast i arbetsrummen och i Kate Bangs egna rum. När man går ut ifrån Ellen Keys och Verner von Heidenstams respektive bostäder är utsikten över Vättern ett oändligt skiftande konstverk. Hos Key även av ett ackompanjemang från Vätterns vågor.
Verner von Heidenstam och Ellen Key lät efterlämna sina hem som om tiden fått stanna upp. Spår av svenska influenser i nutida inredning är påtaglig hos dem båda. Deras hem är nu öppna för alla. Därmed har vi alla ärvt tillgången att få vistas i deras bostäder för att kunna inspireras av deras tankar kring hemmet och inredning.