CTS Reloaded

Cadillac CTS gjorde dundersuccé i actionfilmen "Matrix Reloaded". Jänkaren sköts sönder och samman i världens dyraste biljakt (250 miljoner) och karossen hade fler hål än en schweizerost. Cadillac lyckades dock med sin målsättning: att få ungdomarna att upptäcka varumärket. Nu är det dags för en ny CTS att göra entré och siktet är inställt på tyskarnas lyxbilsherravälde. Den kaxiga fronten skrattar oss rakt upp i ansiktet och första mötet ger mersmak.

Foto:

Cadillac2008-01-10 08:38


Cadillac åkte på en rejäl baksmälla på nittiotalet eftersom bilarna som gjorde märket världsberömt en gång i tiden inte längre gick hem. Försöket med framhjulsdrivna lyxbilar gick inte särskilt bra och kundkretsen gick från världsstjärnor i Hollywood till hallickar i Bronx. "Matrix Reloaded" hjälpte till att skaka liv i det anrika varumärket och nya, bakhjulsdrivna CTS är en av de kaxigaste jänkarna i modern tid.

Skarp ammunition
Cadillac har verkligen gjort sin läxa ordentligt. Chassi och motorer är hypermoderna och har provats ut under varierande körförhållanden i världen. Alltifrån Kina till Nürburgrings nordslinga har fått utgöra testbana och vi kan bara konstatera att man lyckats riktigt bra. Bilen har utmärkt sittkomfort och uppträder "europeiskt" på vägen. Glöm alltså de "svampiga" amerikanska köregenskaperna. Vi häpnas över den största möjliga tyssstnaden i kupén och sanningen är att hela golvet har en två centimeter tjockt isoleringsmatta.
Bakom ratten har jänkarna verkligen ansträngt sig: finishen är snygg och standardutrusningen hög. Motorerna är bensindrivna vinkelsexor på 2,8 eller 3,6 liter med 211 respektive 311 hästar. Prismässigt börjar den billigaste versionen på 355 900 medan en 3,6 V6 Automat Sport Luxury går lös på 453 700. Cadillac CTS är omladdad och den här gången med skarp ammunition!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!