Karl för sin cowboyhatt

Cadillacägarna förknippas ofta med cowboyhatt, schyssta läderboots och en rivig countryskiva i cd-växlaren. Det handlar inte så lite om drömmen om det stora landet i väst - frågan är bara om drömmen kan hållas vid liv när man lanserar en europeisk statusjänkare som byggs i Trollhättan? Tja, som amerikanarna säger: "dare to be different". Cadillac BLS är måhända precis rätt bil för dig som vågar vara annorlunda? Det har blivit dags att damma av cowboyhatten!

Foto:

Cadillac2006-03-15 09:57

Cadillac var i begynnelsen bilen att synas i och köparna var oftast personer som hade lyckats här i världen. Nu kavlar jänkarna upp ärmarna och försöker återskapa den gyllene eran.
Dagens testbil är ett steg i rätt riktning och det tack vare Saab. Cadillac BLS spikas nämligen ihop på samma plattform som 9-3, men trots att den rakbladsvassa "kostymen" har vissa designdrag från västgöten så finns inga gemensamma plåtdetaljer annat än taket.

Ursnygg interiör
Inredningen är en fin mix av USA och Europa - mätartavlorna känner vi igen från Saab 9-3 medan mittkonsolen är ny. Därmed har det traditionella tändningslåset mellan framstolarna fått flytta upp på instrumentbrädan.
Interiören bjuder på lyx med bland annat exklusiva träinläggningar och strax ovanför navigationsskärmen finns en ursnygg analog klocka.
De skinnklädda stolarna känns annorlunda genom att de verkar vara bredare och även med ett par långa personer i framsätena blir det plats över i aktersoffan.
Cadillac BLS erbjuder fyra personer gott med utrymme, den bakre mittplatsen går naturligtvis att använda men gör sig bäst med armstödet nerfällt.
Istället för 9-3:ans fiffiga mugghållare som fälls ut från instrumentbrädan har Cadillac BLS två rejäla fördjupningar på mittkonsolen. Det är bara att köra in på närmsta bensinmack och handla jänkarnas nationalrätt: ett par jättemuggar kaffe och några välsockrade donuts.

"State of the art"
Motorprogrammet känner vi igen från Saab: tvenne fyror på 175 respektive 210 hästkrafter, samt en turbodiesel på 150. Vi har dock provkört sexan på 255 hästar som på jänkarmanér passar biltypen bäst.
Innan gaspedalen nuddat mattluddet har den djupa motorstämman förbytts i ett upphetsat gurgel och hundrastrecket nås på 6,7 sekunder. Hur det är med komforten? Cadillac har stått inför ett svårt val: mjuk amerikansk fjädring eller europeiskt prestandainriktad?
Resultatet är en lyckad kompromiss och testbilen stormtrivs på de krokiga vägarna mellan Nice och sagoriket Monaco.
Väl nere vid casinot leker vi med tanken om testbilen skulle bli accepterad på den exklusiva parkeringen utanför den överdrivet utsmyckade byggnaden?
Här sållas agnarna från vetet och det hade säkert varit bäst att visa upp det kromade dollargrinet till front först. Från sidan kan nämligen BLS förväxlas med en mer traditionell sedan och risken är då stor att man förpassas till parkeringsgaraget. Trollhättans bilarbetare måste ändå känna sig stolta när deras fabrik blir betraktad som "state of the art" av bossarna på General Motors. Det är bara att sträcka på sig och lyfta på cowboyhatten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!