Karl för sin cowboyhatt

CadillacÀgarna förknippas ofta med cowboyhatt, schyssta lÀderboots och en rivig countryskiva i cd-vÀxlaren. Det handlar inte sÄ lite om drömmen om det stora landet i vÀst - frÄgan Àr bara om drömmen kan hÄllas vid liv nÀr man lanserar en europeisk statusjÀnkare som byggs i TrollhÀttan? Tja, som amerikanarna sÀger: "dare to be different". Cadillac BLS Àr mÄhÀnda precis rÀtt bil för dig som vÄgar vara annorlunda? Det har blivit dags att damma av cowboyhatten!

Foto:

Cadillac2006-03-15 09:57

Cadillac var i begynnelsen bilen att synas i och köparna var oftast personer som hade lyckats hÀr i vÀrlden. Nu kavlar jÀnkarna upp Àrmarna och försöker Äterskapa den gyllene eran.
Dagens testbil Àr ett steg i rÀtt riktning och det tack vare Saab. Cadillac BLS spikas nÀmligen ihop pÄ samma plattform som 9-3, men trots att den rakbladsvassa "kostymen" har vissa designdrag frÄn vÀstgöten sÄ finns inga gemensamma plÄtdetaljer annat Àn taket.

Ursnygg interiör
Inredningen Àr en fin mix av USA och Europa - mÀtartavlorna kÀnner vi igen frÄn Saab 9-3 medan mittkonsolen Àr ny. DÀrmed har det traditionella tÀndningslÄset mellan framstolarna fÄtt flytta upp pÄ instrumentbrÀdan.
Interiören bjuder pÄ lyx med bland annat exklusiva trÀinlÀggningar och strax ovanför navigationsskÀrmen finns en ursnygg analog klocka.
De skinnklÀdda stolarna kÀnns annorlunda genom att de verkar vara bredare och Àven med ett par lÄnga personer i framsÀtena blir det plats över i aktersoffan.
Cadillac BLS erbjuder fyra personer gott med utrymme, den bakre mittplatsen gÄr naturligtvis att anvÀnda men gör sig bÀst med armstödet nerfÀllt.
IstÀllet för 9-3:ans fiffiga mugghÄllare som fÀlls ut frÄn instrumentbrÀdan har Cadillac BLS tvÄ rejÀla fördjupningar pÄ mittkonsolen. Det Àr bara att köra in pÄ nÀrmsta bensinmack och handla jÀnkarnas nationalrÀtt: ett par jÀttemuggar kaffe och nÄgra vÀlsockrade donuts.

"State of the art"
Motorprogrammet kÀnner vi igen frÄn Saab: tvenne fyror pÄ 175 respektive 210 hÀstkrafter, samt en turbodiesel pÄ 150. Vi har dock provkört sexan pÄ 255 hÀstar som pÄ jÀnkarmanér passar biltypen bÀst.
Innan gaspedalen nuddat mattluddet har den djupa motorstÀmman förbytts i ett upphetsat gurgel och hundrastrecket nÄs pÄ 6,7 sekunder. Hur det Àr med komforten? Cadillac har stÄtt inför ett svÄrt val: mjuk amerikansk fjÀdring eller europeiskt prestandainriktad?
Resultatet Àr en lyckad kompromiss och testbilen stormtrivs pÄ de krokiga vÀgarna mellan Nice och sagoriket Monaco.
VÀl nere vid casinot leker vi med tanken om testbilen skulle bli accepterad pÄ den exklusiva parkeringen utanför den överdrivet utsmyckade byggnaden?
HÀr sÄllas agnarna frÄn vetet och det hade sÀkert varit bÀst att visa upp det kromade dollargrinet till front först. FrÄn sidan kan nÀmligen BLS förvÀxlas med en mer traditionell sedan och risken Àr dÄ stor att man förpassas till parkeringsgaraget. TrollhÀttans bilarbetare mÄste ÀndÄ kÀnna sig stolta nÀr deras fabrik blir betraktad som "state of the art" av bossarna pÄ General Motors. Det Àr bara att strÀcka pÄ sig och lyfta pÄ cowboyhatten!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!