Din guide till Orlando

Orlando brukar kallas för "världens största lekplats". Här ligger mängder av gigantiska temaparker som exempelvis Disney World och Universal Studios, platser som är rena drömmen för alla småttingar. Att Chevrolet döpt sin nya sjusitsiga familjefraktare efter just den amerikanska turistmetropolen är alltså ett smart drag - trots att bilen faktiskt tillverkas i Korea. Frågan är om det spelar någon roll? Det ska vi ta reda på nu!

Foto:

Chevrolet2011-02-12 05:05


Egentligen skulle dagens testbil ha kommit ut på marknaden redan för två år sedan, men den ekonomiska krisen gjorde att General Motors gjorde en kraftig handbromsvändning och därför sitter vi bakom ratten först idag. Därmed fick konkurrenterna ett rejält försprång, vilket är synd. Chevrolet Orlando lockar nämligen med ett grundpris på 184 900 kronor och då ingår utrustning som ljudanläggning samt luftkonditionering, men konstigt nog inte stolsvärme.

Arv från Corvette
Vid första snabbtitten ser bilen extremt kantigt ut och har en uppkäftig design som lika gärna kunde vara genuint amerikanskt. Tja, nu reagerar säkert några tvättäkta jänkefantaster men det bjussar vi på. Chevrolets logo i form av det världsberömda "korset" pryder den tvådelade grillen medan sidan och bakpartiet bjuder på en rejäl överdos kubism, vilket gynnar kupéutrymmet. Enligt pressmaterialet så är förarmiljön inspirerad av den legendariska sportbilen Corvette, men jämförelsen tycks tvärnita vid den blå instrumentbelysningen. Här finns ingen hastighetsmätare som visar 300 eller varvräknare graderad till 7 500 varv av naturliga skäl! Framstolarna är stora och rejäla med bra inställningsmöjligheter, likaså sitter man riktigt hyggligt i mittenraden där även ryggstödsvinkeln kan justeras. Insteget till de två uppfällbara stolarna längst bak går smärtfritt och platserna rymmer även vuxna - bara man inte är för lång eftersom golvet sluttar som på en biograf för att ge bra utsikt.

Bra vibrationer
Med full bemanning blir bagageutrymmet blott 89 liter men utan några åkande längst bak kan man få in 454. Räcker inte det så kan även den andra sätesraden fällas och vips går det in 1 487 liter. Chevrolet Orlando erbjuds med fyrcylindriga motorer: en bensinare på 141 hästar samt en imponerande turbodiesel på 163. Vi fokuserade dock vår körning på bensinmotorn och maskinen räcker för alla som söker en prisvärd transportlösning. Noll till hundra rullar på 11,6 sekunder, toppfarten är 185 och den blandade förbrukningen ligger på 0,73 liter. Det stora pluset är ändå uppträdandet på vägen: köregenskaperna är bra med jämn balans och perfekt styrning.
Vi startade provkörningen direkt från flygplatsen i Valencia och kör inåt landet med riktning mot Catadau. Efter det ställer vi återigen navigatorn mot "apelsinstaden" men innan dess stannar vi till på det fantastiska Ciutat de les Arts (vetenskapsstaden) som består av futuristiska byggnader och innehåller även Europas största akvarium med pingviner, delfiner, hajar och valar för att nämna dem i storleksordning. Chevrolet vill säkert ge oss lite vibbar av det världsberömda SeaWorld i Orlando!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!