Dyr vattenspridare

Vad händer när oljan tagit slut? Under de senaste åren har världens oljeexperter givit ett tydligt budskap till omvärlden: den globala utvinningen av olja kommer snart att börja minska, sedan kommer den aldrig att öka igen. General Motors framtidsforskare är övertygande om att lösningen heter bränsleceller, vars enda utsläpp är rent vatten. Hittills har bilar med den svindyra tekniken sett ut som rullande laboratorier. Chevrolet Sequel påminner däremot om en vanlig familjebil. Vi har provkört den i USA!

Foto:

Chevrolet2008-08-08 06:46

Vatten är livsviktigt. Allt levande (växter, djur och människor) måste ha H2O för att överleva. Vad är då bättre än att konstruera en framtidsbil vars enda utsläpp är just vatten? Medaljens baksida är dock prislappen och leveranstiden. För tillfället är nämligen de rullande provlabben världens dyraste "vattenspridare" och den storskaliga försäljningen lär starta först år 2015.
Chevrolet Sequel är en stadsjeep med fem dörrar och rymmer lika många personer. Ja, tack vare ett dubbelt golv så påverkas inte kupéutrymmet av tekniken. En "våning" ner gömmer sig nämligen litiumjonbatterierna där energin lagras och de okrossbara tankarna där vätgasen förvaras med sjuhundra bars tryck. Under motorhuven ligger själva bränslecellen där en kemisk reaktion mellan vätgas och syre bildar elektricitet och vatten. I fronten arbetar huvudelmotorn på 88 hästkrafter och vid bakhjulen finns även två hjälpelmotorer på 34 hästar vardera. Enkelt uttryckt: den vätgasdrivna bränslecellen levererar elektricitet till elmotorerna och tekniken är i princip ett ?evigt batteri? där energin produceras hela tiden. Tack vare de stora vätgasbehållarna som rymmer 8 kilo så blir räckvidden hela 480 km vilket tål att jämföras med många bensinare.

Ren prisfråga
Med tungan rätt i mun och med en sista kör försiktigt-hälsning från pressbossen tar vi plats bakom ratten. Att köra Chevrolet Sequel är ingen som helst sensation. Den som provat en elbil känner igen sig genom att det bara är att gasa, bromsa och styra utan att det hörs ett knyst. Invånarna i Palm Springs noterar exempelvis inte att det är något speciellt med vår testbil vars pris ligger runt en kvarts miljard. Det enda uppseendeväckande är att vi faktiskt har poliseskort med blåljus under provturen! Accelerationen är utmärkt och toppfarten på 145 både räcker och blir över då det aldrig är tillåtet att köra mer än 80 mph (130 km/h) i Kalifornien. Att bilen drivs av bränsleceller innebär att utsläppen av koldioxid är noll och den enda restprodukten är vattenånga! Då återstår bara frågan: ska den här tekniken rädda bilismen när oljefälten börjar sina? Uppenbarligen är det så, annars skulle inte biltillverkarna plöja ner miljarder i utvecklingen. Det är snarast en "ren" prisfråga!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!