En välriktad "Spark"

"Dagens testbil blir en Spark i skrevet på konkurrenterna" säger kollegan och skrattar. Han får säkert rätt och det beror inte enbart på den läckra designen. Vår knallgröna småbil är även miljöklassad och har ett riktigt angenämt pris. Chevrolet Spark har döpts efter engelskans "gnista" och det är ett passade namn. Chevan har nämligen den rätta gnistan och alla förutsättningar att flamma upp i försäljningsstatistiken.

Foto:

Chevrolet2010-05-07 07:31


Man kan faktiskt påstå att nya Chevrolet Spark är "folkvald". Bilen röstades fram genom en tävling på nätet i hård konkurrens med två andra prototyper. Efter 1,9 miljoner röster stod allt klart och bossarna för General Motors gav grönt ljus för att serieproducera det vinnande bidraget. Efter den första provkörningen så kan vi konstatera att ni som röstade på Beat, som sedermera döptes om till Spark, gjorde ett klokt val.

Byggs i Korea
Linjerna är okonventionella och bilen ser både uppkäftig och tilltalande ut. Spark har fem sittplatser (nåja) och lika många dörrar, även om de till baksätet gömts genom att göra handtagen osynliga, ett gammalt välkänt Alfa Romeo-knep. Färgsättningen är också allt annat än dyster med fräscha kulörer som lyser lång väg och det är lätt att bli glad av att se nya Spark. I nosen glittrar det guldfärgade "bowtie-emblemet" och hela fronten är riktigt snygg. Långa svenskar blir kanske inte lika glada när man tar plats inuti bilen. Det är lite småtrångt om man är över medellängd, men hur många är det i Sydkorea där bilen byggs av Daewoo? Nåja, direkt obekvämt sitter man varken fram eller bak - dessutom kan man ju inte få allt i en kärra som är 364 centimeter mellan stötfångarna. Den friliggande instrumenteringen är rolig med sin stora runda hastighetsmätare och varvräknaren tycks vara hämtad från en sjuttiotals-Citroën. Visst är interiören plastig, men i vilken småbil är den inte det?

Akta plomberna
Chevrolet Spark finns med två motorer: den provkörda på 68 hästkrafter samt en större på 81. Båda är fyrcylindriga och ingen bjuder på någon minnesvärd fartupplevelse. Noll till hundra rullar på 15,5 respektive 12,1 sekunder och toppfarten är 154 respektive 164 knutar. Båda är miljöklassade och ägarna blir därmed "skattesmitare" under fem år. Maskinerna känns förvillande lika och dricker 0,51 liter milen samt släpper ut 119 gram koldioxid, alltså exakt samma siffror. Styrningen har oväntat nog en gammeldags hydraulisk servo, men ger en utmärkt styrrespons vilket gör bilen rolig att hantera i tät trafik och det är precis vad som råder i Aten. Hela stadens trafiksystem kan kategoriseras som ett föga kontrollerat kaos och vägunderhållet är uselt, men även här visade sig fjädringen i Chevrolet Spark från sin goda sida och plomberna ramlade inte ut. För prisvärda 95 500 kronor får man en hyfsat välutrustad bil med godkänt kvalitetsintryck. Testbilen imponerar på oss och bjuder på en välriktad "Spark". Det är suspensoar på nu för konkurrenterna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!