"Glassa" med Lacetti

Säg Lacetti och folk tror att man snackar om en smarrig glass eller en färgglad sorbet. Men alla tror fel: det är nämligen en familjebil som tillverkas i Sydkorea. Men vänta ett tag - varför i hela friden har Daewoos kylaremblem bytts ut mot Chevrolets? Jo, jänkarna köpte industrijätten efter världens största konkurs och dagens provkörning berör en femdörrars kombikupé med knallröd prislapp. Vi är "nyfikna i en strut" och har testkört längs svindlande småvägar i Pyrenéerna!

Foto:

Chevrolet2006-09-07 06:56

För 125 500 kronor är det möjligt att unna sig en snygg bil, formgiven av legendaren Giorgetto Giugiaro på Italdesign. Utgångsläget är en plattform med drygt fem år på nacken som den italienska stjärndesignern utnyttjat så väl att Chevrolet Lacetti begåvats med ett överraskande stort kupéutrymme. Faktum är att storvuxna nordbor får plats i baksätet utan att trängas. På lastsidan slukar skuffen hela 1045 liter med baksätet nedfällt, men blott 275 liter med ryggstöden på plats.

Mot alla odds
Det var här i franska Biarritz som Napoleon hade sitt berömda sommarresidens och man kan faktiskt skönja en röd tråd mellan den tidigare ägaren Daewoo och den omstridda kejsaren: båda har levt skuldtyngda liv och gjort revolution. 1999 kursade nämligen den koreanska industrigiganten med skulder på över femhundra miljarder och mot alla odds gör företaget comeback fast med nytt kylaremblem i nosen. Chevrolet Lacetti i grundutförande erbjuds med en fyrcylindrig bensinare på 95 hästkrafter, vi har dock lagt tassarna på storsäljaren vilken försetts med en harmonisk 1.6-litersmotor på 109 hästar. Det må låta som om maskinen får ett tufft träningspass med tanke på de krävande bergsvägarna i Pyrenéerna, men icke sa Nicke. Efter elva sekunder är farten hundra och när femmans växel närmar sig varvtalsstoppet så toppas 187 km/h.

Iskallt uppdrag
Men i ärlighetens namn, hur kul är det att ratta en koreansk Cheva? Själva blev vi tagna på sängen - Lacetti har nämligen betydligt bättre kvalité än vad vi någonsin vågat gissa. Det här är en bra familjebil och den blir inte sämre tack vare den knallröda prislappen. Ändå är Chevrolet Lacetti SX 1.6 en välutrustad bil med luftkonditionering, servostyrning, centrallås, eldrivna sidorutor, eluppvärmda sidbackspeglar och ljudanläggning som standard. Däremot känns det lite småsnålt att enbart fyra krockkuddar finns medskickade från fabriken i Gusan. Ja, numera är det jänkarna som huserar i Daewoos gamla lokaler i Sydkorea och tillverkningen sker i en gigantisk anläggning som omfattar 2,4 miljoner kvadratmeter. Men Lacetti testkördes inte bara där utan även på flera andra platser i världen, bland annat i ett vintrigt Arvidsjaur. Har man överlevt det kylslagna kraftprovet klarar man som bil nästan allt - som att bli tagen för en smarrig glass. Bon Apetit!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!