Iskallt bemötande

I den bottenfrusna skärgården strax utanför Sveriges nordligaste metropol har en exotisk gäst just klöst havsisen med sina sylvassa stålklor. Likt en isbrytare stångar sig nya Corvette C6 fram och i backspegeln ser vi hur snöröken lägger sig som en tjock dimridå. Ja, vi bjussade testvagnen på ett iskallt bemötande men ändå hettar det till ordentligt. Den nyutvecklade jänkaren sticker nämligen ut hakan ordentligt - trots att både bladfjädrar och stötstänger finns kvar!

Foto:

Chevrolet2005-03-18 08:20

Corvette är möjligen den mest beroendeframkallande medlemmen i General Motors storfamilj. Legenden föddes 1953 som en tvåsitsig roadster från Chevrolet, blev en världssuccé med bland annat vår fartglade prins Bertil som helnöjd kund, och vidareutvecklades oavbrutet till GM-klanens häftigaste medlem. Nu är jänkarna inne på den sjätte generationen, vilket förklarar namnet: C6. Ändå är det något som saknas i modellbeteckningen?

Underbar körsångDet är helt enkelt förnamnet Chevrolet - varumärket har nämligen tvingats österut och är numera fadder till koreanska Daewoo. "Men det behöver inte vara något problem" tycker pressbossen Christer Schmiedt "Corvette är nämligen så inarbetat varumärke att det står sig som ett eget produktnamn". Vilket är helt sant, Corvette har nämligen alltsedan debuten för femtiotvå år sedan levt sitt eget liv och den senaste generationen dök alltså upp i Ultima Thule, de gamla romarnas namn på yttersta norden där Luleå ingår. En handfull sportvagnar står uppställda på isen och körsången av vinkelåttor är underbar. "Gentlemän, avnjut nya Corvette" uppmanar Christer Schmiedt och försvinner in i en kåta för en kåsa hett kaffe och en nywookad renkebab. Så vi lyder order och tar plats i en av plastleksakerna (Corvette har alltid haft glasfiberkaross), petar i "driven" på den fyrstegade automaten och gasar ut på Bottenviken.Läskflaska på hjul
Hakkapelittadäckens ståldubbar hittar raskt greppet och river upp meterlånga spår i den hårda isen så fort de 404 hästkrafterna släpps loss. Vi inleder våra prövningar med en obarmhärtig testbana men inget rubbar Corvette C6.
Så fort den massiva effekten hotar naturlagarna med bredsladd så kliver antispinnsystemet in i leken och sportvagnen spinner inte trots idoga försök! Efter ett iskallt uppdrag så är det dags att summera intrycken och vi kan snabbt konstatera att inredningen äntligen håller europeisk klass samt att sportstolarna är anpassade för såväl rask körning som långfärd. Men det som imponerar mest är ändå designen och som föreställer "en Coca Cola-flaska designad av Picasso" enligt mannen bakom pennan: Tom Peters. Men jänkaren är inte bara snygg, Corvette 06 är även hutlöst snabb eller vad sägs om att nå hundrastrecket på 4,1 sekunder och toppa 300.
Vad denna muskulösa bil kommer att kosta? Ja, i runda slängar 599 900 kronor. Mycket pengar, men å andra sidan får man inte ens en halv Ferrari för samma slantar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!