Kors i taket, Cheva

Chevrolet Captiva, visst låter modellnamnet bra! Det har inspirerats från engelskans "captivate" och betyder helt sonika "förtjusande". Innebörden skruvar naturligtvis upp förväntningarna på den småstöddiga stadsjeepen som kan förses med sju sittplatser. Men tro inte att det här är en tvättäkta amerikanare, namnet till trots är stigfinnaren tillverkad i Korea och ska erövra marknadsandelar med priset som främsta vapen!

Foto:

Chevrolet2006-09-01 06:15

Dagens testbil marknadsförs av Chevrolet Europe vilket kan framstå som förbryllande då ingenting på bilen är europeiskt. Varumärket är amerikanskt och tillverkningen sker i Asien, men nu har företaget äntligen en ärlig chans att plocka marknadsandelar på den attraktiva europeiska marknaden. Nu kör vi på vägarna som gud glömde.
Chevrolet hävdar med friskt mod att de var först med en stadsjeep år 1936. Då lanserades Suburban Carryall som var en bränsleslukande skåpbil för åtta personer. Ja, på den tiden var miljötänkandet helt ointressant och jänkarna visste knappt vad Korea låg. År 2006 är det annorlunda: de kraftiga orkankatastroferna har fått jänkarna att inse att inget varar för evigt och koreaner på fyra hjul toppar kvalitetslistorna i USA. Chevrolet Captiva har med andra ord alla förutsättningar att bli en hit och för att använda musiktermer så är det en bra cover på Volvo XC90. Chevan är någon decimeter kortare men erbjuder ändå sju sittplatser, varav de bakersta kan fällas ner i golvet. Men bäst gör den sig i femsitsigt utförande, då sitter man riktigt bekvämt och bagaget skäms inte för sig. För dig som mest kör på asfalt duger framhjulsdrift bra och då ligger grundpriset på 199 900 kronor, vill du däremot ha fyrhjulsdrift så får du hosta upp trettiotusen ytterligare.

Tatrabergen nästa
Standardmaskinen är en bensinfyra på 2,4 liter som imponerar. Effekten är inte hårresande med sina 136 hästar men dragförmågan är strålande. Söker du lite mer krut under huven så erbjuds även en vinkelsexa på 230 hästkrafter i kombination med en femstegad automatlåda. Om det finns något dieselalternativ? Jajamänsan, ska man flörta med oss i Europa så ska man. Oljebrännaren med partikelfilter är på hundrafemtio hästar men känns alltför klen innan turbon väcker den. Vi glider tyst och fint uppför de branta backarna i gränstrakterna mellan Slovakien och Polen där vi också får uppleva gamla tiders gränskontroller. Vi provar terrängegenskaperna i Tatrabergen och bilen sköter sig bra även här. Det hoppar och studsar i potthålen men ingenting skramlar. Fyrhjulsdriften sker med ett automatiskt inkopplingsbart system och bakhjulen börjar driva när framsulorna tappar greppet. Om däremot föraren tappar greppet så finns antispinnsystem, sex krockkuddar och en "descent control". Det innebär att bilen klättrar ner sakta men säkert i utförsbackar - helt automatiskt. Med tanke på kylaremblemet så kan man inte säga annat än "kors i taket" om nya Chevrolet Captiva!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!