Kors i taket, Cheva!

Det här är framtidens bil, i alla fall om vi ska tro på USA:s president Barack Obama. Chevrolet Cruze säljs redan i sextio länder och när bil nummer 100 000 tillverkades i februari så signerade presidenten motorhuven med orden "The car of the future - Barack Obama". Nu är frågan om presidenten bara har taskig smak eller om testbilen verkligen bjuder på något utöver det vanliga?

Foto:

Chevrolet2010-03-03 07:59


Chevrolets logo i form av det världsberömda "korset" pryder fronten på nya Cruze. Det finns flera olika historier om hur William C Durant kom på idén till kylaremblemet. Men jänkarnas egen version är uppåt väggarna: grundaren var nämligen i Paris 1908 och bodde på ett litet skamfilat hotell. När han låg på sängen och tittade på väggarna slogs han av det intressanta mönstret på tapeten. William rev av en bit och nu sitter märket på miljontals bilar.

Positiv överraskning
Designen är elegant modern med det framträdande nospartiet, och de stora strålkastarna är i klarplast. Sidolinjen känns mer stram och den sluttande taklinjen ger ett coupéliknande utseende. Bakpartiet är lika skulpterat som nosen och de stora bakljusen för tankarna till ett par tyska bilmärken. Interiören är en positiv överraskning - inga hårda plastytor som förväntat, utan istället en textilklädd instrumentpanel med snygga mätare. Sittkomforten fram är bra och skjutmånen rejält tilltagen vilket gör att riktigt långa personer kommer att trivas bakom ratten, men även baksätet imponerar liksom bagageutrymmet. Men här hittar vi även en stor plump. Skuffen är visserligen rymlig (450 liter) men gångjärnen är av gammeldags typ som knäcker bagaget precis lika bra som en nötknäppare.

Många stjärnor
Under huven erbjuds fyrcylindriga motorer: bensinare på 113 respektive 141 hästkrafter samt turbodieslar på 125 respektive 150. Vi fokuserade vår körning på den minsta bensinaren och maskinen räcker för alla som söker en prisvärd transportlösning. Noll till hundra rullar på 12,5 sekunder, toppfarten är 185 km/h och den blandade förbrukningen stannar på 0,68 liter. Det stora pluset är ändå uppträdandet på vägen och det är ju där man använder bilen mest. Köregenskaperna är mycket bra med jämn balans och perfekt styrning.
Dessutom känner man sig riktigt trygg eftersom nya Chevrolet Cruze faktiskt kammat hem fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Grundpriset börjar från 139 900 kronor, vilket kommer att få många konkurrenter att ligga sömnlösa och titta på tapeterna. Men om man utser Chevrolet Cruze till "framtidens bil" så yrar man nog i nattmössan. Missförstå mig rätt: det här är en alldeles förträfflig och prisvärd familjebil, men framtiden måste bjuda på så mycket mer. Exempelvis miljövänliga drivkällor, Mr President.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!