Lyckad kompromiss

Det finns ett trettiotal rullande prispressare som säljs under 130 000-kronorsstrecket. Alltså småbilar där mycket kan hamna i kläm: utrymme, utrustning, komfort och säkerhet. För utvecklingsavdelningen handlar det om den ädla konsten att lyckas kompromissa, vilket inte är en dans på rosor. Den slitna klyschan ?billig och bra? är en svår nöt att knäcka i bilvärlden - men undantag finns. Det bevisar inte minst nya Chevrolet Aveo!

Foto:

Chevrolet2011-10-26 04:05


Dagens testbil har funnits sedan 2004, men gått oss svenskar förbi. Kanske var en av orsakerna det urusla krockresultatet i Euro NCAP med bara två stjärnor varav den ena överstruken. Snacka om stjärnfall! Nu, sju år senare, är det dags för generation två att ta över och den här gången bjuder Aveo på full pott, alltså fem stjärnor, i samma krocktest. Tja, man lär sig av sina misstag.

Arv från Corvette
Nya Aveo har blivit både längre och bredare men har även begåvats med nya fräcka linjer som får många betraktare att tappa hakan. Mycket av kaxigheten kommer från de dubbla strålkastarna och den tvådelade grillen med det guldfärgade "bowtie-emblemet" placerat i centrum. En extra liten designkick är att handtagen till bakdörrarna är gömda, men när man väl hittat in så sitter två personer bra i aktersoffan. Bakom ratten samsas en stor analog varvräknare med en digital hastighetsmätare. Själva designen av instrumentpanelen säger utvecklarna är lånad från - Corvette! Det må vara så men allt känns snarare lika rörigt som på en Citroën från sjuttiotalet. Ett hundratal sålda bilar om året som tidigare räcker inte för någon succé i Sverige. Nej, volymen måste upp till minst det tredubbla. Kommer man att lyckas?

Glad överraskning
En förutsättning är att ha ett konkurrenskraftigt grundpris och 128.900 är inte illa pinkat. Tack vare miljöstämpeln så är instegsmodellen dessutom befriad från vägskatt i fem år, vilket ger ungefär 2.000 kronor över i plånboken. Under huven erbjuds inledningsvis bensinfyror på 86 respektive 100 hästkrafter och lite senare lanseras turbodieslar med start/stopp-system på 75 respektive 95 hästar. Vi provkörde den minsta bensinaren vars vridmoment á la 115 newtonmeter inträffar först vid 4 000 varv.
Det betyder att man får växla flitigt och ofta piska maskinen för att hålla tempot uppe. Accelerationen till hundra rullar på fjorton sekunder, vilket avslöjar att det handlar mer om "transport" än "sport". Chevrolet Aveo är ändå en glad överraskning: den är inte bara välbyggd utan bjuder på kvalité rakt igenom. Är det måhända "upprycknings-influensan" från koncernsyskonet Opel som smittat av sig? Chevan byggs nämligen på plattformen till kommande Corsa. Visst är det här en ovanligt bra kompis, förlåt, kompromiss!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!