Ny "fluga" från Cheva

Chevrolet Captiva, visst klingar modellnamnet bra! Det har inspirerats från engelskans "captivate" och betyder helt sonika "förtjusande". Innebörden skruvar naturligtvis upp förväntningarna på den stöddiga stadsjeepen med sin berömda gyllene "fluga" i grillen. Men tro inte att det här är en tvättäkta amerikanare, namnet till trots är stigfinnaren tillverkad i Korea och ska erövra marknadsandelar med priset som främsta vapen. Frågan är om bilen skjuter skarpt?

Foto:

Chevrolet2011-07-30 04:05


Chevrolet hävdar med friskt mod att de var först med en stadsjeep år 1935. Då lanserades Suburban Carryall som var en bränsleslukande skåpbil för åtta personer. Ja, på den tiden var miljötänkandet lika intressant som en hög med hästskit och jänkarna visste knappt var Korea låg. Idag är det annorlunda och asientillverkade bilar toppar kvalitetslistorna i USA.

Grym formgivning
Nya sjusitsiga Chevrolet Captiva är inget man vill ha frustande i backspeglarna. Ansiktsuttrycket är minst sagt aggressivt och säger nästan: flyttar du inte på dig så äter jag upp dig! Den klassiska "flugan" (efter engelskans bow tie) i nosen bärs upp av en jättelik grill medan baken tuffat till sig. Tack vare de breda dörrarna är det lätt att ta sig in i kupén, även till de två bakre sätena som vi tycker mer ska ses som nödsäten. Komforten är annars helt godkänd på de övriga fem platserna, men lite sportigare framsäten som håller fast sidfläsket i kurvorna hade inte skadat. Inredningen är i stort sett densamma som i föregående Captiva men kvalitetskänslan har höjts. Nytt är att instrumenteringen lyser upp tillvaron med ett härligt blått ljussken och att handbromsspaken ersatts av en modern knapp. Ännu två standardfinesser är "hill start assist" som håller bilen på plats i uppförsbackar under två sekunder efter att bromsen släpps samt "descent control system" vilket innebär att bilen klättrar ner sakta men säkert i utförsbackar.

Nyutvecklad motor
Under huven på testbilen arbetar en dieselfyra på 184 hästar som har ett vrid på 400 newton. Det är en tyst och stark motor som aldrig känns eller hörs vara ansträngd. Maskinen är helt nyutvecklad och erbjuds bara tillsammans med fyrhjulsdrift. AWD-systemet jobbar automatiskt, vilket betyder att kraften blixtsnabbt skickas dit den bäst behövs. Det går alltså inte att låsa drivningen till 50/50-fördelning mellan hjulaxlarna. Tycker måhända frugan att det räcker med framhjulsdrift så får du hålla tillgodo med en 163 hästars oljebrännare eller en bensinare på 167.
Däremot har man inte lagt ner så mycket energi på ljudisoleringen - något som märks speciellt i motorvägsfart. Bilen är annars en trevlig bekantskap på vägen och grundpriset börjar på 239 900 kronor, medan vår testkärra går loss på 314 900 men då ingår automatlåda i affären. Nya Chevrolet Captiva är både en bastant familjefraktare och klarar dessutom att ta sig fram i lättare terräng. Snacka om att slå två "flugor" i en smäll!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!