Sniken i trafiken

I Sverige finns tretton rullande prispressare som säljs under 111 000-kronorsstrecket. Alltså småbilar där mycket kan hamna i kläm: utrymmet, utrustningen, komforten eller säkerheten. Det är ingen dans på rosor när slösaktiga ingenjörer ska samsas med snåla ekonomer för att lyckas bygga det bästa och billigaste på fyra hjul. Det handlar om den ädla konsten att kompromissa och frågan är om Chevrolet Aveo har lyckats?

Foto:

Chevrolet2008-09-15 07:46


När vi äntligen lärt oss förknippa Chevrolet med mindre och mellanstora koreanska bilar istället för gigantiska jänkare så kommer nästa förändring. Nya Chevrolet Aveo (som ersätter Daewoo Kalos som sedermera blev Chevrolet Kalos) tillverkas nämligen i en polsk fabrik strax utanför Warszawa. Den kan bli din för 110 900 kronor så prislappen avskräcker inte, men hur är det med resten?

Snyggt sminkad
Chevrolet Aveo är en riktigt snygg småkärra och precis under fyra meter - ändå har utvecklingsfolket lyckats oväntat bra med att ge plats åt fyra personer samt bagage. Speciellt på den främre passagerarplatsen sitter man utmärkt, faktiskt bättre än i många andra betydligt större bilar. Inredningen är sober och inte lika plastig som tidigare.
Tja, plast är det ju fortfarande men kvaliteten är betydligt högre. Under huven arbetar en bensinfyra på 84 hästkrafter som visserligen får jobba på ordentligt, men verkar trivas med det. Prestandan är fullt tillräcklig: 0-100 på 12,8 sekunder, 170 i toppfart och förbrukningen ligger på 0,55 liter milen. Men tyvärr kvalar inte testvagnen in som miljöbil (det skiljer ynka tolv gram per km) och vidare saknas antisladdsystem.
Vi avslutar dock som vi började och låter Winston Churchill stå för slutklämmen: "en kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror att de har fått den största biten".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!