Ursäkta, hur var namnet?

Vill du få grannen konfunderad ska du berätta att du köpt en Chevrolet Epica. Det klassiska varumärket kan vara allt ifrån en gigantisk jänkare till den minsta tänkbara koreanen. Epica är exempelvis ett holländskt heavy metalband, en organisation som borrar is i Antarktis och ett ekumeniskt program för Karibiska Öarna, men som bil? Lite förenklat kan man säga att Chevrolet Epica är en asiatisk Volvo S80 som säljs till reapris. Frågan är om bilen är fågel eller fisk?

Foto:

Chevrolet2006-05-29 09:36

Epica mäter 481 centimeter mellan stötfångarna och med europeiska mått är detta en stor glidarbil medan den i USA på sin höjd skulle kallas "intermediate" (mellanklassbil). Utseendet är riktigt tilltalande och är en mix av ett antal olika europeiska bilars design. Originalitet har aldrig varit kännetecken för bilarna från Korea, men kanske är just detta hemligheten till att de ökar stadigt i försäljning.

Kors i taket
Chevrolets logotype i form av det världsberömda "korset" pryder fronten på Epica. Det finns flera olika historier om hur William C Durant kom på idén till kylaremblemet. Men jänkarnas egen version är uppåt väggarna: grundaren var nämligen i Paris 1908 och bodde på ett litet skamfilat hotell. När han låg på sängen och tittade på väggarna slogs han av det intressanta mönstret på tapeten och tänkte att det skulle kunna användas till logon för bilarna han stod i begrepp att börja bygga. Sagt och gjort, William rev av en bit tapet och nu sitter märket på miljontals bilar. Ja, man sitter riktigt bra i nya Chevrolet Epica - framsätena är behagligt skålade och baksätet riktigt rymligt för en trio. Den klassiskt svarta inredningen präglas av enkelhet och instrumenteringen har kromade sarger. Materialvalen är genomgående goda även om det i grunden mest är äkta plast.

Positivt överraskad
I en femmetersbjässe förväntar man sig komfort, vilket man också får. Väg- och vindljud är inte störande, åtminstone inte i normala farter och då vi provkör bilen i Schweiz är något annat inte att tänka på - polisen här har alltid varit kända för att vara nitiska. Chevan är konventionellt uppbyggd med tvärställd bensinmotor och framhjulsdrift.
Men det unika är att tillverkaren satsat på en nykonstruerad superkompakt rak sexa i två effektlägen: 144 (2,0-liter) respektive 156 hästar (2,5-liter).
Den mindre erbjuds med antingen manuell eller automat, medan den större maskinen alltid kombineras med en femstegad automatlåda. Båda versionerna lanseras i Sverige och främst i det lyxiga LT-utförandet med skinnklädsel, klimatanläggning, farthållare, elektriskt förarsäte, soltak, CD-växlare, antispinn och sex krockkuddar. Grundpriset är 195 000 kronor, vilket kommer att få många konkurrenter att ligga sömnlösa och titta på tapeterna. Vem vet, kanske dyker det upp många nya kylaremblem i framtiden!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!