Vilken muskelknutte

Matchen började 1966 då General Motors presenterade en brutal utmanare till braksuccén Ford Mustang. Det blev genast en tuff fight som pågick fram tills 2002 då den legendariska bilmodellen kastade in handduken - men efter ett antal års sömn så har amerikanarna återigen skakat liv i Chevrolet Camaro. Nu ljuder gonggongen och det är dags för den första testronden. Är muskelknutten en rättmätig vinnare?

Foto:

Chevrolet2011-12-02 08:10

"Camaro" är en omskrivning av franskans "camarad" som betyder kompis. Vi kör tillsammans med vår nyfunne vän längs de smala vägarna som slingrar sig fram genom det spanska landskapet i trakterna runt den andalusiska pärlan Jerez. Under den långa motorhuven framför oss huserar en vinkelåtta på 432 hästar och bilen kan bli din för 377 000 kronor. Snacka om "pulver" för pengarna!

Grym formgivning
Chevrolet Camaro är inte en helyllejänkare rakt igenom - den är faktiskt utvecklad i Australien och byggs retligt nog i Kanada. Designen är otroligt muskulös sedd från alla möjliga och omöjliga vinklar samtidigt som det inte råder någon tvekan om att vår knallgula testbil har sina rötter från den första generationen som presenterades i slutet av sextiotalet. Interiören känns däremot inte lika pigg och fräsch som utsidan. Instrumenteringen är plastig och kvalitetskänslan känns inte övertygande. Utvecklingsfolket förklarar det hela med att man gjort en mix mellan nyskapande och retro, det senare representeras av de klassiska fyrkantiga mätartavlorna som flörtar med originalet. Komforten är förvånansvärt bra men bakåtsikten är inte mycket att hurra för, vilket amerikanarna löst genom att ha en backkamera. Dessutom ingår läderklädsel och all viktig information projiceras digitalt på framrutan.

Från åtta till fyra
En muskelbil ska ha V8 och den här snurran är på 432 hästar och arbetar tillsammans med en sexväxlad manuell låda. Vill du hellre ha automat så sänks effekten till 406 kusar för att lådan ska palla trycket men du bjuds istället på lite "renare" samvete som vi återkommer till. När andan faller på så är det bara att stampa till på gasen och de bakre 20-tumshjulen börjar genast måla graffiti på asfalten om antispinnsystemet är avstängt. Hundrastrecket nås på 5,2 sekunder medan toppfarten är 250 - detta trots en matchvikt på 1 850 kg. De knixiga småvägarna runt Jerez är kanske inte det mest optimala för vår muskelknutte med tanke på att den stående kvartsmilen (402 meter streetrace) klaras av på tretton sekunder. När man inte har plattan i mattan så förvandlas den mullrande V8:an till en ordinär fyra eftersom cylindrarna stängs av för att spara soppa, men finessen ingår bara om du väljer automatlådan för 20 000 extra. Vi andra som gillar att växla manuellt får gilla läget och acceptera att kärran utan större besvär sörplar i sig två liter milen. Tja, Chevrolet Camaro är som namnet antyder en lite smått galen kompis som vinner på teknisk knockout!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!