Fräckt dollargrin

Kan en vräkig amerikanare med ett äkta dollargrin vara något? Ja, då är nya Chrysler 300 C bilen för dig - maken till fräckhet får man nämligen leta efter. Jänkaren har sina rötter ifrån årtiondet som bäst symboliseras av brylkräm, myggjagare och hångel i aktersoffan. Det sistnämnda går fortfarande att praktisera i baksätet på nya Chrysler 300 C, kupéutrymmet är nämligen fullt tillräckligt. Däremot saknas ett par pälsklädda tärningar och en doftgran i backspegeln - tack o lov!

Foto:

Chrysler2004-09-06 08:01

I Sverige försvann motboken 1955 och sedan var det fritt fram att dricka. Det var klart att Chrysler passade på att introducera muskelbilen C 300 då - bilens vinkelåtta slurpade nämligen i sig ansenliga mängder, dock utan att bli på pickalurven. För istället var det formen som berusade alla och så är det även på dagens arvtagare.
Bilarkitekturen består nu som då av lång front, hög midjelinje och korta överhäng. Fräckt är bara förnamnet.

Legend i repris
Det har aldrig varit något fel på amerikanarnas självförtroende och nu späs det på ytterligare med Chrysler 300 C. Det är bara klistermärket "real men donŽt eat sushi" som saknas, ändå är interiören lite sushiinspirerad - med andra ord rå men ändå en fröjd för ögat Mycket tack vare den silverglänsande mittkonsolen och en diger utrustningslista. Vad sägs exempelvis om eljusterbar förarstol, läderklädsel, klimatanläggning och en ljudanläggning på 288 watt som gör allt för att överrösta motorn?
Ljudupplevelsen är suverän när Jerry Lee Lewis rockar loss till "Great balls of fire" och det för oss osökt in på baksätet. Här existerar inte ordet platsbrist, benutrymmet är nämligen enormt och passar utmärkt för amerikanare som går på hamburgerdiet. Detsamma gäller för de supersköna framstolarna, här kan vi verkligen snacka om (ursäkta uttrycket) rövslickeri.

Rolig muskelknutte
I en äkta muskelbil betyder hästkrafter allt och under huven på Chrysler 300 C erbjuds en trio av maskiner som driver på bakhjulen. Mest uppmärksamhet röner en 340 hästkrafters HEMI-vinkelåtta (488 900:-) och om du tycker namnet klingar välbekant så är det ingen slump.
Motortypen sopade nämligen mattan med konkurrenterna på det ljuva femtiotalet. Snikversionen har dock en vinkelsexa på 193 hk (336 900:-) medan vi har provkört mellanvarianten, även det en sexa fast på 249 kusar (396 900:-). CD:n spelar upp till "Whole lotta shakin going on" och slagdängan stämmer utmärkt med motorn: man blir nämligen omskakad när plattan åker i mattan. Hundrastrecket klaras av på nio sekunder och toppfarten är 204, trotts att bilen väger 1840 kilo. Så om du till din förskräckelse upptäcker ett hånleende dollargrin i backspegeln är det säkrast att gira undan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!