Kanonfräck Crossfire

Chrysler har laddat länge, men nu är det dags att avfyra Crossfire. Siktet är inställt på grovkalibriga Mazda RX8 och Nissan 350Z. Det blåser till strid och jänkaren hamnar mitt i korselden - precis som modellnamnet betyder. Fast medan vissa har laddat maskineriet med "lös ammunition" så använder sig Chrysler Crossfire av skarp vara. Den far nämligen iväg likt en lågflygande kanonkula!

Foto:

Chrysler2003-12-08 10:45

Biljättarna Chrysler och Mercedes har varit gifta med varandra under snart fem år, ändå har inga småttingar kommit till bilvärlden. Det har mest liknat ett skenäktenskap då de aldrig tycks ha "kommit till skott" - förrän nu. Mercedes har nämligen bjudit till och Chrysler var inte sena att nappa. Resultatet är nya Crossfire, en bil som tekniskt är SLK upp i dagen.

Oroväckande surrande
Det är lika märkligt som roligt att två bilar som är byggda på nästan samma komponenter kan vara så in i bomben olika. Titta bara på utseendet - här kan man verkligen snacka om att känna sig utpekad och uttittad. Den fräcka puckelryggen och pressvecken på motorhuven gör verkligen susen. Dessutom finns det en inbyggd fartvarnare, för varje gång du passerar hundra km/h så hörs ett oroväckande surrande under sisådär tio sekunder.Men det är bara bakspoilern som åker upp för att öka körstabiliteten och när hastigheten sänks till sextio så gömmer den sig igen. Helfräckt, men hur fungerar elmotorn i snö och slask? Även interiören upplevs annorlunda tack vare sin silverglänsande mittkonsol, små glasytor och höga midjelinje. Det känns mysigt instängt och tanken går till att färdas i en liten stridsvagn, fast betydligt bekvämare. Läderstolarna är underbara och baksätet behöver vi inte bry oss det minsta om - det finns nämligen inget.

Styvt och stelt
Nu har det blivit hög tid att aktivera ljudanläggningen aŽla 240 watt med hjälp av Bruce Springsteen och vi stampar genast takten med högerfoten. Under huven jobbar en vinkelsexa på 218 kusar som driver på de bakre 19-tummarna. Köregenskaperna är mycket underhållande och tar faktiskt skamgrepp på Mercedes SLK. Anledningen finns att finna bakom framstolarna, där gömmer sig nämligen en gigantisk tvärbalk som fungerar likt dubbla doser Viagra: vridstyvheten blir enorm. Hundrastrecket klaras av på 6,5 sekunder och fortsätter man stå på toppas 240 knutar. Men när The Boss sjunger "Born in the USA" så är det bara delvis sant. Chrysler Crossfire byggs nämligen i tyska Osnabrück av karosseriskräddaren Karmann. Fabriken ska producera 20,000 bilar om året varav merparten ska skeppas till USA. Kanske står president George Bush på väntelistan - han har ju förmågan att med jämna mellanrum hamna i "korseld!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!