Snabbt dollargrin

Kan en kaxig amerikanare med Hemi V8 och ett äkta dollargrin vara något? Ja, då är Chrysler 300C SRT8 bilen för dig - maken till fräckhet får man nämligen leta efter. Jänkaren har sina rötter ifrån årtiondet som bäst symboliseras av brylkräm, myggjagare och hångel i aktersoffan. Det sistnämnda går fortfarande att praktisera i baksätet på testbilen, kupéutrymmet är nämligen fullt tillräckligt. Däremot saknas ett par pälsklädda tärningar och en doftgran i backspegeln. Tack o lov!

Foto:

Chrysler2006-10-26 06:46

I Sverige försvann motboken 1955 och sedan var det fritt fram att dricka. Det var klart att Chrysler passade på att introducera muskelbilen C 300 då: bilens vinkelåtta slurpade nämligen i sig ansenliga mängder, dock utan att bli på pickalurven. För istället var det formen som berusade alla och så är det även på dagens arvtagare. Bilarkitekturen består nu som då av en lång front och korta överhäng. Men framförallt är det de jättelika 20-tumshjulen och den höga midjelinjen som gör att jänkaren sticker ut från mängden.

Fröjd för ögat
Det har aldrig varit något fel på amerikanarnas självförtroende och nu späds det på ytterligare med Chrysler 300C SRT8. Det är bara klistermärket "real men donŽt eat sushi" som saknas, ändå är interiören lite sushiinspirerad - med andra ord rå men ändå en fröjd för ögat. Mycket tack vare den silverglänsande mittkonsolen och en diger utrustningslista. Vad sägs exempelvis om läderklädsel, tvåzons klimatanläggning och en ljudanläggning på otaliga watt som gör allt för att överrösta motorn? Ljudupplevelsen är suverän när Jerry Lee Lewis rockar loss till "Great balls of fire" och det för oss osökt in på baksätet. Här existerar inte ordet platsbrist, benutrymmet är nämligen enormt och passar utmärkt för amerikanare som går på hamburgerdiet. Detsamma gäller för de främre sportstolarna, här kan vi verkligen snacka om (ursäkta uttrycket) rövslickeri.

Övre Hemisfären
I en äkta muskelbil betyder hästkrafter allt och under huven på Chrysler 300C SRT8 arbetar en vinkelåtta från Hemi. Tycker du namnet klingar välbekant? Ja, motortypen sopade mattan med konkurrenterna på det ljuva femtiotalet. Men det riktigt unika med dagens vrålåk är att den har tagit examen hos specialavdelningen STP: Street & Racing Technology. Motorn har alltså borrats upp till 6,1 liter, insuget är förändrat, ventilerna likaså och kamtiderna har justerats. Därmed har effekten ökat till saftiga 432 hästar och vridet till 569 Newtonmeter, vilket kommer väl till pass då matchvikten ligger på närmare två ton. CD:n spelar upp till "Whole lotta shakin going on" och slagdängan stämmer utmärkt med motorn: man blir nämligen omskakad när plattan åker i mattan. Hundrastrecket klaras av på fem sekunder och någon traditionell "fartbödel" finns inte utan maskinen löper fritt till 270 blås. Så om du till din förskräckelse upptäcker ett hånleende dollargrin i backspegeln är det säkrast att gira undan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!