Storlekens betydelse

Solen lyser från en klarblå himmel och det känns att våren är i antågande. Pilevallarna saknar grenar och löv men ger ändå en tydlig karaktär åt det skånska landskapet. Vi svänger in vid 1500-talsslottet intill den idylliska Svaneholmssjön för att plåta. Den slitna tegelfasaden utgör en fin bakgrund till den vackert mörkblå metalliclacken på nya Chrysler Grand Voyager. Mer än någonsin gör sig bilen förtjänt av namnet "Grand" för nu har storleken verkligen betydelse!

Foto:

Chrysler2008-02-20 08:13


Den andra november 1983 är ett historiskt datum - det var då Chrysler lanserade ett för världen helt nytt bilkoncept. Utvecklingsavdelningen hade lyckats med konststycket att kombinera en amerikansk van med en europeisk herrgårdsvagn och resultatet var ett litet utrymmestrolleri. Familjetransportören var inte större än medelfamiljen Smiths personbil, men hade ändå imponerande plats åt allt och alla. Nu är det dags för den femte generationen.

Stor flexibilitet
Chrysler Grand Voyager har växt och mäter nu hela 514 centimeter mellan stötfångarna, vilket innebär att såväl innerutrymmet som komforten ökat. Normalt är bilen sjusitsig med fyra separata fåtöljer och en tresitssoffa längst bak, sedan är det bara att välja mellan "Stow?n Go" och "Swivel?n Go". I första fallet kan stolarna i andra och tredje sätesraden fällas ner i golvet och i det senare kan sitsarna även snurras 180 grader. Variationsmöjligheterna är alltså stora och vill man lasta mycket kan ett helt plant lastgolv skapas på under halvminuten. Naturligtvis går det att få elektriska skjutdörrar och även bakluckan erbjuds med fjärrstyrning. Detta beror på att en kvinnlig medlem i utvecklingsteamet var så kort i rocken att hon inte nådde handtaget. Alla funktioner styrs med den avancerade fjärrkontrollen, men efter en stund vänjer man sig och börjar undra varför inte framdörrarna öppnas elektriskt.

Unik automatlåda
Vad som erbjuds i maskinväg? Tja, en sexcylindrig bensinare på 193 hästkrafter är basmotorn fast det förnuftigaste alternativet är dieselfyran på 163. Chrysler Grand Voyager är nämligen riktigt stor och har en matchvikt på närmare 2,2 ton. Det gäller alltså att gasa med förstånd! Oljebrännaren arbetar tillsammans med en intelligent sexväxlad automatlåda som har begåvats med två steg på fyran, alltså egentligen sju växlar men den sjunde används bara vid kickdown.
Tack vare automaten och min varsamma högerfot kan förbrukningen hållas under 0,80 liter milen. Dessutom har jänkarna äntligen övergivit den stela bakaxeln och bladfjädrarna. Nu finns istället en halvstel axel med skruvfjädrar vilket ger rätt fjädringskomfort. Grand Voyager är en härlig bil att resa i: man sitter bekvämt och ljudnivån imponerar. Behöver knattarna underhållning så är det bara att köpa till en dvd-anläggning med dubbla skärmar som gömmer sig i taket. Att baxa in bilen i en trång parkeringsficka är inte lika kul, men någonstans måste man betala priset för att åka businessklass.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!