Bra vibrationer

Kikki Danielsson skrålade om "Bra vibrationer" och nu finns äntligen en familjebil som hörsammat budskapet. Nya Citroën C5 skakar nämligen liv i de undre regionerna på föraren tack vare en inbyggd vibrator i stolen. Det är faktiskt helt sant - sensorer läser av vägens markeringslinjer och överskrids dessa utan att blinkersen är påslagen så börjar förarstolen bete sig på ett sätt som borde göra varje kvinna salig av lycka!

Foto:

Citroën2004-11-19 08:15

Nej, världsnyheten är inte framtagen för att stimulera de erogena zonerna även om fransoserna gång på gång framhäver en siffra som för tankarna till sänghalmen. Systemet bygger nämligen på sex infraröda sensorer under bilen och tillvalet kostar (rätt gissat) sextusen. Meningen är naturligtvis att förhindra föraren från att slumra till bakom ratten, för överträds vägens mitt- eller sidolinjer så skakar systemet garanterat liv i dig?

Gör dig knäsvag
Äntligen är det upp till bevis för nya Citroën C5 och frågan är om trikolen vajar i topp? Ja, om fransmännen och dess annorlunda interiör har det faktiskt skrivits doktorsavhandlingar om. Vem minns inte den förvirrande hastighetsmätaren aŽla badrumsvåg eller den enekrade ratten med vippknapp till blinkersen? Det var på den tiden det var ren och skär lycka att bara hitta rätt knapp! Numera är dessa excentriska lösningar ett minne blott och inredningen i nya C5 är befriad från konstigheter. Det är bara att slå sig till ro bakom ratten och njuta över komforten. Framstolarna är exempelvis alldeles förträffliga och det är i stort sett lika bekvämt i baksätet. Trepunktsbälten på alla sittplatser är en självklarhet liksom stabilitetssystem och sju krockkuddar - vilket inkluderar en som skyddar förarens knä och smalben.

Heta vibbar
Citroëns verkliga trumfkort är bilens suveräna vägegenskaper. För där konkurrenterna har en stålfjäder som trycks ihop och fjädrar ut har C5 komprimerad gas som fångar upp guppen. Idéen har sitt ursprung från 1954 och har allt sedan dess fascinerat entusiaster runt om på moder jord. I C5 jobbar systemet helt elektroniskt: det innebär att hydraultekniken anpassar sig efter förarens körsätt, vägens skick och bilens hastighet. Återigen bevisar fransoserna att inget fjädringssystem i världen slår deras! Motormässigt har vi provkört storsäljaren: tvåliters fyran på 143 hästkrafter. Maskinen skjuter i väg bilen i maximalt 210 knyck och hundrastrecket klaras av på nio sekunder. Priset är slutligen riktigt trevlig läsning - min testbil kostar exempelvis från 189 900 kronor och då ingår klimatanläggning, farthållare samt ljudanläggning på köpet. Men glöm för guds skull inte att köpa till världens häftigaste vibrator!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!