C5 är bra i gasen

Nya Citroën C5 är bra i gasen men det beror inte på fransosernas nationaldryck. Vi syftar naturligtvis på bilens trumfkort: hjulupphängningen. Du som inte provat på vad gashydraulisk fjädring kan göra för komforten bör prova - det är garanterat vanebildande och varumärkets specialitet alltsedan 1954. Citrofilerna menar att upplevelsen är som att flyta fram på ett hav av mjuk Bourgogne och klyschan går inte att förneka. Vi utfärdar "gasvarning" till konkurrenterna!

Foto:

Citroën2008-05-09 07:27


Hur ser den typiske Citroënkunden ut? Tja, en mustaschprydd grodätare med basker, baguette under armen och en Gauloises i mungipan. Så kan det mycket väl vara - i Frankrike. Men varumärket har ett stort dilemma, för samtidigt som man inte vill tappa sina är(r)ade entusiaster så vill Citroën bredda köpeskaran. Därför erbjuds nya C5 som kombi eller sedan, i åtta motorvarianter, fyra utrustningsnivåer och faktiskt även två fjädringar samt lika många stolstyper. Individualist? Javisst!

Styr och ställer
Går köparna efter utseendet så ligger nya Citroën C5 bra till. Den välskulpterade karossen bjuder på ett fräckt nosparti med långt uppdragna strålkastare aŽla lyxcittran C6 medan bakpartiet är helt eget. En designfiness är exempelvis den lilla "knycken" efter bakrutan och tittar man efter så är bakrutan elegant inåtbuktad eller konkav som det heter på finare språk. Låt oss hoppa in bakom ratten och det första som slår oss är rattnavet. Mittpartiet är fast och innehåller mängder av reglage till farthållare, ljudanläggning och telefon. Snacka om att fransoserna styr och ställer! Instrumenteringen är inte så futuristisk som vi sett på tidigare cittror. Här samsas analoga mätare med digitala och förvirrande mycket knappar. Tja, svettdropparna börjar nästan tränga fram i pannan. Om man sitter skönt? "Oui, naturellement!". Dessutom finns det två olika framsäten att välja på: "harmonie" har mjukare stoppning medan sportiga "caractére" bjuder på betydligt mera sidostöd.

Extra garanti
Citroën har ofta blivit beskylld för att ha avancerade lösningar på icke existerande problem. Därför är också komforten helt överlägsen, mycket tack vare den gashydrauliska fjädringen. Men detta förstklassiga fjädringssystem finns bara i de övre utrustningsnivåerna "Comfort" och "Exclusive", vilket fått frankofilerna att protestera. Instegsversionerna "X" och "Dynamique" får nämligen nöja sig med det fransmännen kallar "suspension metallique", alltså hederlig metallfjädring. Å andra sidan startar grundpriset på imponerande 199 900 kronor - då med en fyrcylindrig pjäs på 127 hästar under huven.
Låter det lite klent? Okej, då har du ytterligare sju motoralternativ att välja mellan: bensinare på 143 respektive 207 (V6) hästkrafter samt dieselspisar på 110, 138, 173 respektive 208 (V6). I höst lanseras dessutom en miljöklassad etanolmaskin på 143 hästar. På garantisidan erbjuds tolv års rostskydd men bara två års nybilsgaranti. Däremot kan du köpa till ett tredje år för 5 790 spänn!
Har fransoserna lärt sig det från hemelektronikkedjorna mån tro?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!