Cactus taggar upp alla

Vill du ha en småbil som sticker ut och som inte är så torr som namnet antyder? Citroën C4 Cactus är årets hetaste småbilsnyhet och skakar verkligen liv i varumärkets fornstora epitet som tillverkare av snillrika fordon med fantastiskt korkade detaljer. Nya Cactus är kort sagt lika trendig, enkel och smart som den klassiska lillcittran 2CV. Alltså en bil som löser problemen vi inte visste fanns.

Foto:

Citroën2014-09-30 04:05


"Varför köra i samma hjulspår? Nu får det vara nog". Det var designern Mark Loyds ord till styrelsen för Automobiles Citroën S.A. och resultatet ser vi här idag. En småbil som är mer vild och galen än någonsin. Vad sägs om luftkuddar på sidorna, en hel soffa framtill och dörrar som öppnas med läderstroppar?

Snacka om kuddkrigCactus bygger på samma bottenplatta som vanliga C4, men har fått kortare överhäng. Längden är bara är 415 centimeter men djärvheten är desto större. Titta bara på luftkuddarna eller AirBump som fransmännen kallar dem vilka placerats i fronten, baken och längs sidorna. AirBump är som det låter, alltså små luftkuddar. Är det ett skämt? Nej, inte alls. Det fungerar på samma sätt som bubbelplasten man använder som emballage och skyddar mot bland annat dörruppslag. Luftkuddarna finns i fyra olika färger medan själva bilen erbjuds i tio läckra kulörer. Låt oss nu hoppa in i vår test-Cactus som lackerats i "hello yellow" och interiören håller vad det tuffa utseendet lovar. Framsätena har exempelvis utformats som en soffa och instrumentpanelen är riktigt smakfull. Baksätet har fått designen av en hemtrevlig tresitssoffa medan de bakre sidorutorna bara kan tippas utåt. "Popout" kallas det på Citroën-språk.

Allt är digitaltFramför ratten som är avfasad i nederkant sitter en färgskärm där bland annat hastigheten visas med digitala nuffror. Sedan finns en sjutums pekskärm uppe på mittkonsolen från vilken man styr alltifrån musik till navigation. Allt är digitalt och alla analoga mätare är bannlysta från kupén. Under huven erbjuds inledningsvis två "gröna" motorer. Du kan välja på antingen en trecylindrig bensinare på 82 hästkrafter á 139 900 kronor eller en fyrcylindrig dieselspis på 92 som kan bli din för 179 900.
Maskinerna bjuder inte på några jättesensationer vid provkörningen i Amsterdam men är snåla, bekväma och lättkörda. Citroën skakar än en gång om bilindustrin och många undrar säkert varför man valde namnet Cactus? "Kaktusen dricker lite och har förmågan att överleva hur illa man än behandlar den" säger designern Mark Loyds. Tja, visst är det ett passande namn för en oöm lillcittra som sticker ut och taggar upp alla!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!