Citroën i byggsats

Man skulle faktiskt kunna jämföra nya Citroën C3 Pluriel med Ikea. Nej, det fattas inga delar och instruktionsboken är någorlunda lättförstådd. Men själva grundidén är Ingvar Kamprads. Cittran är nämligen en byggsats som kräver en och annan svordom för att montera. Å andra sidan kan bilen ?snickras ihop" till både en familysedan, cabriolet och pickup. Frågan är om fransoserna har en skruv lös?

Foto:

Citroën2005-07-08 07:56

"Det här är en tokig idé som blev verklighet" förklarar Gro Hoeg och ger mig en hjälpande hand med byggsatsen. Hon är Citroëns internationella presschef och som efternamnet antyder en jente från vårt grannland i väst. Man skulle faktiskt även kunna tro att C3 Pluriel är en rolig Norgehistoria - bilen är nämligen helt osannolik och får alla att skratta. Faktum är att även priset är galet lågt.

Bortblåst soltak
Spanjorerna drar inte på mungiporna i onödan men när vi dyker upp i C3 Pluriel så kan ingen låta bli att skina upp som solen i Malaga. Sommaren är här och temperaturen ligger på 25 grader trots den tidiga morgonstunden. Det är med andra ord en perfekt dag för att åka öppet, därför börjar vi med att klä av fransyskan sakta men säkert. Först är det bara att trycka på en knapp så viker soltaket aŽla jalusimodell ihop sig. Det finns åtta öppningslägen varav det mest extrema bjuder på en himmelsk upplevelse: då är nämligen hela soltaket bortblåst. Men det roliga är inte slut med det. Pluriel bjuder nämligen på en föreställning som sent ska glömmas. Soltak och bakruta kan nämligen fällas ner i ett stuvutrymme under bagaget. Sedan lyfter man bort de båda takbågarna som måste förvaras hemma och voilá - en helöppen cabriolet!

Paddla lugnt
Med tanke på fransyskans utstrålning och åskådarnas upphetsning är det inte så konstigt att föreställningen avslutas med en pickup. Man fäller bara baksätet och vips uppenbarar sig ett flak på två meter. Det välkända Ikea-syndromet "nervöst sammanbrott" slipper man tack vare den finfina instruktionsboken. Dessutom är skruvarnas och insexnycklarnas tid förbi, allt görs nämligen med några enkla handgrepp. Här har Ingvar Kamprad mycket att lära av fransosernas påhittighet. Frågan är om interiören blivit lidande någonstans i formkurvorna? Ja, baksätet är väl inte världens rymligaste och inredningen är lite plastig. Men vad gör det när C3 Pluriel är den fiffigaste bilnyheten på år och dag. Under huven på vår testbil arbetar en fyra på 110 hästar som gör ett suveränt arbete på motorvägen mot Estephona. En Ferrari lägger sig jämsides och föraren gör tummen upp. Cittran kan dessutom skryta över att ha en liknande växellåda som den italienska läckerbiten - med paddlar bakom ratten. Ändå är priset för C3 Pluriel blott 157 000 kronor. Ja, du läste faktiskt rätt. Det är säkert bara en tidsfråga innan man även hittar bilar på Ikeas tag-själv-lager?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!