Cittra för Chirac

Nya Citroën C6 känner sig inte riktigt hemmastadd utanför societeten. Den är nämligen bortskämd med både trumvirvlar, fanfarer och röda mattor. Ja, i alla fall när president Jacques Chirac är på turné med trikoloren fladdrandes i fartvinden. Med C6 gör Citroën ett djärvt inhopp i den högsta prestigeklassen. Gamla adelsmärken som superkomfort och tekniska innovationer är de vapen som fransoserna använder för att konkurrera med de tyska limousinerna.

Foto:

Citroën2006-01-16 08:22

Legendariska Citroën DS (mer känd som Paddan) har precis haft sitt femtioårskalas och dagens testbil är skapad som en slags födelsedagspresent till alla entusiaster. Grundtanken är nämligen densamma: överdådig komfort, fantastiska köregenskaper och en design som fullständigt tar andan ur betraktaren. Nya C6 utstrålar komfort och exklusivitet utan att på något sätt bli överdriven eller prålig.

Snacka om kuddkrig
Citroëns större modeller har alltid haft extremt långt axelavstånd vilket resulterat i generösa utrymmen, inte bara i framsätet. C6 är faktiskt en bil som är skapad för att färdas i baksätet och går mot strömmen med bland annat dubbla cigarettändare. Med loungepaketet får passagerarna bak tillgång till två fristående läderfåtöljer och för att optimera benutrymmet på höger sida kan även framstolens inställningar styras från baksätet. Instrumenteringen är inte så futuristisk som vi sett på tidigare cittror. Snarare diskret med en digital hastighetsmätare, termometerliknande varvtalsräknare och förvirrande mycket knappar - det är nästan så svettdropparna börjar tränga fram i pannan. Hastigheten kan även projiceras i vindrutan, vilket fungerar alldeles utmärkt. Där får föraren också information från navigationssystemet och behöver därför sällan släppa blicken från vägen. Om olyckan ändå skulle vara framme så gömmer sig nio krockkuddar i kupén?

Mogen skönhet
Den enda växellådan som erbjuds är automatisk och manövreras via en stor kuliss på mittkonsolen. Funktionen är förstklassig och den sexväxlade lådan arbetar utan att göra sig det minsta påmind. Under huven erbjuds tvenne vinkelsexor på 211 (bensin) respektive 204 hästkrafter (turbodiesel), vilket i båda fallen ger en toppfart på 230 km/h. Jungfruturen börjar i Paris och fortsätter österut mot Champagnedistriktet. Färden går över allt från små byvägar till den stora motorvägen A8 mot Reims. Testbilen imponerar stort med en av marknadens absolut bästa styrningar med knivskarp respons. Fjädringen är naturligtvis oslagbar och du som inte provat på vad gashydraulisk fjädring kan göra för komforten bör prova. Det är garanterat vanebildande! Av motorerna är dieselmotorn den som passar glidarbilen bäst. Det maffiga vridmomentet kommer väl till pass - men även möjligheten till hög marschfart vid låga varvtal eftersom kontentan blir snål förbrukning. Priset är naturligtvis högt men för den som vill sticka ut från den grå massan av tyska lyxbilar så är nya Citroën C6 ett alternativ. Prestigen kan ju tänkas öka av vetskapen att den franske presidenten alltsedan nationaldagen, den 14 juli, färdas i lyxcittran!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!