Cittra inom ramarna

Att ta fram en ny småbil är väl ingen konst? Jo, konkurrensen är stenhård och att hålla sig inom de ekonomiska ramarna är lika svårt som att kombinera nytta med nöje. Kanske är det just därför nya Citroën C3 Picasso döpts efter en av världens mest kända konstnärer. Fransosen kostar nämligen lite mer än konkurrenterna, men är också i en klass för sig. Vad sägs om hälften familjebuss och hälften småbil?

Foto:

Citroën2009-03-02 08:28


Pablo Picasso hade aldrig något körkort och var heller inte särskilt bilintresserad. Men det hindrar naturligtvis inte hans arvingar från att sälja det världsberömda efternamnet och tjäna storkovan på kuppen. Citroën C3 Picasso är minstingen att bära konstnärens namn men är ändå fullvuxen på många sätt. Det roliga behöver alltså inte vara slut bara för att man väljer en familjebil på blott 408 centimeter.

Glas(s)ig historia
Citroën har ett stort arv att förvalta när det gäller att tillverka bilar som sticker ut från mängden. Nya fyrkantiga C3 Picasso har ett utseende som gör alla på gott humör - låt oss kalla det för kubism. Man sitter bra i framsätena och det finns inte mycket att klaga på i baksätet heller. Den bakre sätesraden är uppdelad i tre sektioner och stolarna kan flyttas femton centimeter i längsled eller fällas helt för att få en plan lastyta. Tack vare den vertikala aktern så ryms femhundra liter bagage under insynsskyddet, det är nästan lika mycket som i Volvo V70! Vad som också får oss att dra lite extra på smilbanden är den mittplacerade instrumentpanelen och ljusa interiören - fransmännen har räknat ut att man kan få bilen med 4,52 kvadratmeter glas. Snacka om skyltfönster!

Smidig lösning
Under huven erbjuds två motorer: en snål turbodiesel på 110 hästkrafter (169 900 kr) men favoriten är den lilla bensinaren på 95 (149 900 kr). Det är en trevlig liten rackare som toppar 178 km/h, accelererar till hundra på tretton sekunder och dricker 0,68 liter milen. Körningen underlättas av den gigantiska vindrutan utan störande A-stolpar, vilket annars varit ett dilemma hos biltypen. Utvecklingsfolket har äntligen löst detta genom att dela på stolpen och placera en liten sidoruta däremellan.
Vi kör längs de slingriga vägarna i Cava-distriktet som ligger strax ovanför Barcelona. Vinstockarna ser torra och knotiga ut och det är lätt att undra hur bubblorna från dessa kan bli så smakrika. I brist på druvor får vi nöja oss med den friska doften från parfymampullen i bilens luftkonditionering - en typiskt fransk finess. Testbilens kulör heter "Beautiful Island" och har inspirerats av den store konstnärens blå period. Om Cittran blir lika uppmärksammad återstår dock att se, men en sak kan vi redan nu säga. Bilen kommer aldrig att få samma andrahandsvärde trots att Picassos signatur återfinns såväl fram som bak.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!