Sake eller vin, sushi eller sniglar, ris eller pommes, pinnar eller bestick? Det handlar om helt olika traditioner och därmed kan man fråga sig om det blir en kulturkrasch när den kimonoklädda japanen ska säljas med fransk basker och scarfs? Det är faktiskt inte så farligt och det enda större problemet är förmodligen hemmanationen. Att tillverka en fransk bil i Japan är tillräcklig anledning för att belägra Champs-Élysées med gödselspridare.
Välj 4x4 eller 4x2
Citroën spottar ut nya modeller på löpande band och senast i raden är en crossover vars utseende är snarlikt DS-modellernas. Men i grund och botten är Citroën C4 Aircross faktiskt en Mitsubishi ASX fast med helt förändrad kaross - förutom dörrarna som delas mellan plastsyskonen. Citroën inser att alla som köper crossovers inte per automatik är skogsmullar och därför satsar man även på tvåhjulsdrivna versioner, vilka i hemlandet kallas 4x2. C4 Aircross är bara 434 centimeter lång men ger faktiskt intryck av att vara en betydligt större bil. Innerutrymmena är förvånansvärt bra och speciellt baksätet imponerar. Dessvärre har det åstadkommits genom att inte ge framstolarna tillräckligt med skjutmån bakåt och körställningen kan därför bli lidandes för långbenta. Men desto gladare blir resenärerna i baksätet och utrymmet växer ytterligare om man väljer till panoramaglastaket som gör interiören ljus och luftig.
Så som i himmelen
För vår nation är två dieselfyror aktuella: en på 115 hästkrafter från PSA och en på 150 från Mitsubishi. Båda går att få med såväl två- som fyrhjulsdrift men endast den minsta motorn och 4x2 är klassad som miljöbil. För att vara en konventionellt avfjädrad bil erbjuder C4 Aircross bra åkkomfort. Ingen av dieselmotorerna är särskilt bullrig och vägljudet helt acceptabelt. Gillar man att sitta högt ovanför vägen är bilen en utsökt kompromiss mellan personbil och stadsjeep. Den mindre motorn är mer flexibel och prestandan räcker gott och väl: noll till hundra rullar på elva sekunder medan toppfarten är 182 km/h.
Oljebrännaren drar från i stort sett alla varvtal medan den större motorns varvtalsregister är mer begränsat. Sexväxlat är det som gäller och den manuella lådan fungerar utmärkt, vilket även kan sammanfatta hela Citroën C4 Aircross. Tja, i bilhimlen håller tyskarna i utvecklingen, italienarna står för designen, engelsmännen ansvarar för lyxen, fransmännen fixar komforten och resultatet byggs av japaner!
Den franska samurajen
Hasekura Tsunenaga, låter namnet bekant? Nej, du är inte ensam om att skaka på huvudet. Han var nämligen den första japanen som landsteg i Frankrike år 1615. Samurajen kastade ankar i nuvarande Saint Tropez och uppståndelsen blev total. Det här lade grunden till ländernas goda relation och nu, 397 år senare, lanseras nya Citroën C4 Aircross. En fransos som faktiskt byggs i Japan. Hur går det ihop?
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!