Det osar?Citro(ë)n!

Är måhända den kultförklarade stinkbomben Wunderbaums dagar räknade? Ja, om fransoserna får bestämma så är det slutsjungit om att "granen hänger så grön och grann i backspegeln". Tycker du det är en skymf att landet som framställer majoriteten av världens parfymer slänger ut den barrfria granen? Lugn, bara lugn. Citroën C4 har en inbyggd doftampull och det är bara att välja mellan nio olika kupélukter. En sak har dock både doftgranen och bilen gemensamt - antingen älskar man finessen, eller hatar den Låt oss lägga näsan i blöt!

Foto:

Citroën2005-01-14 08:08

Låt oss för ett ögonblick leka med följande tanke: tänk om Armani, Chanel, Dior och Gucci skulle börja lansera bilparfymer.
Det torde mottagas med öppna armar eftersom Citroëns doftutbud (som består av ambra, bambu, citron, jasmin, kanel, lavendel, lotusblomma, mysk och vanilj) inte luktar så jätteupphetsande. Men varför inte tillsätta lite feromoner? Det sägs ju ge extra skjuts åt lusten?

Om luktsystemet finns lika många åsikter som bilkunder, men redan nu kan vi konstatera att det osar succé om nya Citroën C4. Det svänger om bilmodellen och det beror delvis på den kluriga ratten. Mittpartiet är nämligen fast och rör sig således inte när man svänger. Ja, snacka om att fransoserna styr och ställer!
Vid rattstången sitter dessutom en badrumsvåg till varvräknare fastskruvad, medan alla andra mätare visas digitalt i mitten av kupén. Men inte ens mätartavlan har undgåtts av de klåfingriga fransoserna - den är nämligen genomskinlig och kontrasten justeras automatiskt så att exempelvis hastigheten kan läsas i ur och skur.
Framstolarna är alldeles förträffliga och bjuder på ett ovanligt grovvävt "kontorstolstyg". Även inhysta i baksätet finner vi oss tillrätta, men insteget i coupén (det finns även en femdörrarsmodell) är så ansträngande att det är lätt att fjärta. Då kommer doftmakapären till sin fulla rätt!

När vi ändå är "under midjan" i rapporteringen så passar det utmärkt att skriva om "AFIL" - tillbehöret som garanterat skakar liv i de undre regionerna.
Det är faktiskt sant: sex infraröda sensorer läser av vägens markeringslinjer och överskrids dessa utan att blinkersen är påslagen så får man helt enkelt en handfast massage i häcken.
Nej, det här är inget lurendrejeri utan systemet ska förhindra att föraren somnar bakom ratten.
Men frågan är hur många som riskerar att slumra till i C4 Coupe VTS - fyran är nämligen en pärla på 180 hästkrafter som gör föraren klarvaken: hundrastrecket klaras av på 8,3 sekunder och toppfarten är närmare 230.

Låt oss avslutningsvis gå ett ärevarv runt vår klarröda testvagn, för visst är cittran fräck med sin kaxiga glasvägg i baken?
Vad kallar man då en förförare som både har rätt utseende, stinker parfym och som kommer med en inbyggd vibrator i stolen.
Jo, bilvärldens Don Juan förstås!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!