Divig, Sportig, 3-vlig

1955 lanserades brylkrämen i Sverige, Winston Churchill avgick som premiärminister i England och en revolutionerande bilmodell vid namn Citroën DS19 hade världspremiär i Frankrike. Nu, 55 år senare, är det dags att återuppliva de legendariska bokstäverna som betyder "déesse", alltså gudinna. Nya DS3 ska konkurrera med Fiat 500 och Mini Cooper, ändå är det som att svära i Notre-Dame-kyrkan att nämna ordet retro under provturen i Paris.

Foto:

Citroën2010-02-25 07:59


Citroën lanserar sin nya småbil som "Anti Retro" och har tagit hjälp av såväl John Lennon som Marilyn Monroe för att sprida sitt budskap i olika reklamfilmer. Men frågan är om man inte döpt bilen till fel namn då? Vare sig förr eller senare har väl en tillverkare visat upp en så revolutionerande bil som DS19. I stort sett allt var nytt: fjädringen, växellådan, bromsarna, ratten och karossformen.

Nu knoppar det
Nya Citroën DS3 gör kanske bäst i att inte jämföras med sin föregångare. Den representerar något annorlunda som är ännu viktigare för varumärket, nämligen ungdomlighet. Tuff form med sex lysdioder i fronten, fräsigt formgiven och färgsatt inredning i kombination med en väghållning som ingen Citroën hittills kunnat drömma om - sådant säljer! Att kombinera färger och mönster nästan i det oändliga går säkert hem hos de yngre köparna. Vem skulle någonsin ha trott att en "cittra" skulle erbjudas med sju olika växelspaksknoppar och åtta takmotiv? Det första man lägger märke till i interiören är den lackerade instrumentbrädan och själva mätarna tycks vara hämtade från en spelkonsol. Sittkomforten i framsätena är perfekt och man har enastående runtomsikt. Dessutom går det faktiskt att sitta i baksätet även om det är en svag överdrift att kalla den för rejält femsitsig. Snarare är DS3 en coupé med ett hyfsat baksäte och ett riktigt stort bagageutrymme på 285 liter.

Gul nyckelpiga
Vi "zickzackar" oss fram genom rusningstrafiken strax intill Eifeltornet och under huven arbetar en bensinfyra på 150 hästkrafter. Motorn är framtagen av BMW och återfinns dessutom i huvudrivalen Mini. Det är en enastående maskin med fantastisk prestanda och låg förbrukning. Vad sägs om noll till hundra på 7,3 sekunder, 214 i toppfart och en blandad förbrukning på 0,67 liter milen. Hur är den då att köra, denna annorlunda Citroën? Glöm det där med lång fjädringsväg och tydlig krängning i kurvorna.
Aldrig har ojämnheterna i fransosernas huvudstads gatubeläggning känts så påtagligt som i DS3. Bilen är på gränsen till plågsamt stötig vid låg fart men ligger istället som ett strykjärn på kurviga småvägar. Förutom motorn i testbilen finns även två andra och motorsvagare bensinare på 95 respektive 120 hästkrafter. Två dieslar erbjuds också på 90 respektive 110 hästar. Citroën DS3 representerar vad fransmännen kallar "Créative Technologie" och samtidigt "Anti Retro". Testbilen är alltså ingen modern "Padda" utan snarare en gul nyckelpiga med vita prickar på taket!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!