En fransk gudinna

För nästan exakt ett år sedan hade vi nöjet att provköra den första bilen i Citroëns nya lyxserie - DS3. De två legendariska bokstäverna uttalas "déesse" vilket betyder gudinna på franska och presenterades i samband med världspremiären av kultbilen DS19 vars utseende påminner om en "padda". Nu har fransoserna återigen laddat om och tänker locka kunder som söker lyx och flärd. Frågan är om nya Citroën DS4 blir en lika stor succé som femtiotalets "padda"? Låt oss kyssa den och se!

Foto:

Citroën2011-07-01 04:05


Med den här lanseringstakten gällande en DS-modell om året är det lätt att tro att Citroën kommer med lyxversioner till alla modeller. Men så kommer det inte att bli även om fräcka DS5 redan är på gång bakom kulisserna. Grunden för DS4 är som de flesta nog förstår C4 som genomgått en "total makeover" för att kunna ta klivet upp till de riktigt fina skrytbilarna.

Tyst i klassen
Citroën DS4 ska bjuda kunderna på något alldeles extra - nämligen ett kraftigt lyft vad gäller kvalitet och exklusivitet. Designen för tankarna till en crossover samt en fyradörrars coupé och för att luras har man knyckt designtricket med att ha dolda bakre dörrhandtag. Inredningen känns exklusiv med svarta skinnsäten och det vanliga eluttaget om man vill ha med sig hårfönen eller brödrosten. Genom att ha en speciallaminering i vindrutan och extra isolering i såväl dörrarna som motorrum har man lyckats hålla nere ljudnivån på en imponerande låg nivå. Våra rumpor stormtrivs i framsätena och för att ytterliga förhöja komforten finns inbyggd massage. I baksätet sitter två riktigt bra, men det lönnfeta bakre hjulhuset inkräktar ordentligt då man ska kliva in. Dessutom kan vi inte förstå varför man inte kan öppna de bakre sidorutorna? "Dörrarnas form tillåter inte detta" säger pr-folket.

Padda eller groda?
Fem motorer finns att välja mellan varav tre bensinare har sitt ursprung från BMW och är på 120, 156 eller 200 hästar. Utöver dessa erbjuds HDi-dieslar på 112 respektive 163 hästkrafter. Den svagare av dessa kallas e-HDi och har start/stopp-system vilket gör att cittran kvalar in som miljöbil. Det gör tyvärr inte den större oljebrännaren men ändå tror vår blågula importör att 163-hästaren blir storsäljaren.
Hundrastrecket nås på 8,6 sekunder medan toppfarten är 212 samtidigt som förbrukningen ligger strax ovanför halvlitern milen. Allt från interiören till de underhållande köregenskaperna imponerar och grundpriset startar från ca 215 900 kronor medan vår testbil går loss på ca 245 900. En sak är i alla fall säker - för dessa slantar borde inte motorhuven hållas uppe av en simpel huvpinne. Det tillhör inte en modern "padda" utan är snarare en stor groda!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!