Gudinnan har vaknat

Förmodligen kunde inte ens Citroëns djärvaste marknadsstrateger drömma om vilken försäljningssuccé den nya DS-serien skulle bli. De två legendariska bokstäverna uttalas "déesse" vilket betyder "gudinna" och användes första gången tillsammans med kultbilen DS19. För några år sedan återupplivades namnet och om de mindre cittrorna varit uppvärmningen så kan vi äntligen konstatera att nya DS5 lever upp till glansen från varumärkets fornstora dagar.

Foto:

Citroën2012-04-30 04:05


Citroën DS5 är gjord efter samma recept som sina småsyskon. Man tar en befintlig plattform och fixar karossen så den ser tuffare ut. Sedan tar man vad man har av drivlinor och kompletterar detta med största tänkbara aluminiumfälgar samt lågprofildäck. Anrättningen kryddas med läder, kromad plast och är sedan klar att serveras till ett grundpris av 269 900 upp till maffiga 396 900.

Fylld med finesser
Inredningen är både påkostad och originell, precis som det anstår en äkta DS. Man sitter skönt och har fin utblick över den excentriska instrumentpanelen som även har knappar i taket likt en cockpit. Det är omöjligt att ta miste på mätartavlornas franska ursprung och ratten är till hälften fyrkantig. Kvalitén på skinninredningen är hög och det är lätt att känna sig hemma i den ombonade miljön. Benutrymmet är det sämre ställt med, vilket tyvärr är vanligt i franska bilar. Interiören är naturligtvis fylld med finesser - inte alltid nya men i alla fall i ny skepnad. "WiFi on board" med trådlöst internet fungerar utmärkt, likaså "head up-display" som på en transparent platta i förarens synfält ger information om hastigheter och navigationsdata. Vidare finns en smart automatik som bländar ner till halvljus vid möte nattetid och dimstrålkastare som lyser upp vägen i 75 graders vinkel, vilket är en gammal Citroën-uppfinning.

Snål förbrukning
Nya DS5 baseras faktiskt inte på C5 utan istället på bottenplattan från Peugeot 3008 och byggs även i samma fabrik i franska Sochaux. Detta uteslöt användning av gashydraulisk fjädring, men testbilen har ändå fin stabilitet i hårnålskurvorna samtidigt som fjädringen inte är så hård att plomberna riskerar trilla ur på ojämna stadsgator. Under huven erbjuds fem motorer: bensinare på 156 respektive 200 hästkrafter samt dieslar på 112 respektive 163.
Mest spännande är hybridversionen vars elmotor på 37 kusar driver bakhjulen och vips blir bilen fyrhjulsdriven. Motorn arbetar tillsammans med den största dieseln och behärskar noll till hundra på 9,2 sekunder medan toppfarten är 211. Hybridsystemet sköter automatiskt kraftfördelningen mellan diesel- och elmotorn och vid låga farter är det eldrift för hela slanten. Förbrukningen ligger på 0,38 liter milen och koldioxidutsläppet stannar vid 99 gram. Citroën har hittat tillbaka till sina rötter med nya DS5 och en ny "gudinna" är redo att erövra bilvärlden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!