Härlig småfranska

Citroën har inte drabbats utav någon åldersnoja utan tycks snarare bli yngre och gladare för varje år. Titta bara på nya Citroën C3: en underhållande "småfranska" som bjuder på både stil och finess trots att varumärket precis fyllt nittio. Däremot har bilen fått en otroligt "hög panna" på äldre dar. Vi tänker på den bakåtslickade framrutan Zenith som sträcker sig halvvägs till bagageluckan och bjuder på lysande utsikter!

Foto:

Citroën2009-11-24 08:12


Citroën C3 sjunger nu på sista versen och i mars nästa år är det dags att byta ut den populära fransosen. Jämför vi gamlingen med nykomlingen så kan vi konstatera att charmen är densamma. Formspråket är då som nu en liten godmodig rund småbil som får mungiporna att åka upp till öronen. Den himmelsvida utsikten, tack vare den 1.35 meter långa framrutan, får du dock betala 4 000 kronor extra för.

Sitt å trängs?
Dimman ligger tät över det kulliga landskapet i italienska Toscana. Färgerna går i höstens tecken och vindruvorna i Chianti och Brolio är redan skördade. Vägarna är krokiga och backiga men belagda med relativt fin asfalt. Vi har en lång dag framför oss med körning av nya Citroën C3, en bil i det lilla segmentet fast med många stora egenskaper. Designen är klart fransk som nu blivit nio centimeter längre, något slankare men samtidigt tuffare med de stora aggressiva strålkastarna och det nydesignade cittraemblemet. Interiören är elegant på alla sätt och fram sitter vi mycket bra, däremot fick föregående modell en del kritik för sin trånga aktersoffa. Trots att baksätet nu har fått tre centimeters bättre utrymme så är det fortfarande lite "sitt å trängs" - däremot rymmer bagaget hela 300 liter. Två utrustningsnivåer erbjuds: "Standard" eller "Exclusive", men det första alternativet innehåller faktiskt det mesta såsom luftkonditionering och ljudanläggning.

BMW hjälper till
Under huven erbjuds tre bensinmotorer och vår testbil är försedd med instegsmotorn: den välkända bensinfyran på 75 hästar som även finns i gamlingen. Det är en liten rackare som toppar 163 km/h, accelererar till hundra på fjorton sekunder och dricker 0,61 liter milen. Att det är en äldre konstruktion bevisas av en sak: den minsta motorn dricker mest soppa! De hypermoderna bensinarna på antingen 95 eller 120 hästar drar nämligen 0,58 respektive 0,59 liter.
Det kan vi tacka BMW för eftersom bayrarna är pappa till dessa maskiner. Vill du hellre ha en diesel? Tja, då finns en helt nyutvecklad turbodiesel på 90 hästkrafter som konsumerar blygsamma 0,38 liter och enbart släpper ut 99 gram koldioxid. Det innebär miljöklassning och skattefritt i fem år! Nya Citroën C3 är sammanfattningsvis en mycket trevlig "småfranska" som uppför sig exemplariskt på de kurviga vägarna i Toscana. Stort plus ger vi för komforten och den behagliga fjädringen - något som förknippats med varumärket i exakt nittio år.
Bon anniversaire, Citroën!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!