Ingen konst för Picasso

Grand Hotel, Grand Prix, Grand Slam, Grand Final och Grand C4 Picasso. Det inledande adjektivet är hämtat från franskan och beskriver något som är storslaget. När Citroën sedan döper sin familjebil till Grand C4 Picasso så höjs förväntningarna bara man läser modellnamnet. Citroën har alltså lyckats sammanföra ett stort lyxbetonat ord med en av världens största konstnärer. Resultatet är en storslagen konsthall för sju.

Foto:

Citroën2014-05-31 04:05


En färgglad kub med stora och flexibla innerutrymmen - kan det vara något? Ja, då är Citroën Grand C4 Picasso familjebilen för dig. Det är en fransk charmör på 459 centimeter, vilket innebär att karossen dragits ut sjutton centimeter jämfört med "vanliga" C4 Picasso. Fy sjutton så bra, eller?

Lika som bärDesignen på storebror är slående lik lillbrorsan av C4 Picasso med samma trubbiga nosparti som är uppdelat i en över- och underdel. Högst upp sitter trendiga ljusdioder och inunder de traditionella strålkastarna. Även bakpartiet känns välbekant, men Grand C4 Picasso har fått tuffare bakljus som är formade likt ett C. Pricken över det berömda i:et är takbågarna som börjar vid framrutan och sträcker sig hela vägen till bakrutan. Inredningen är typisk fransk med en ratt fullkladdad med knappar och digitala instrument som naturligtvis placerats på mitten. Strax under instrumenteringen uppenbarar sig ytterligare en pekskärm med vilken man styr klimatanläggning, navigation, ljud och telefoni. Komforten är mycket bra - speciellt om du väljer till "Lounge Pack" för 9 000 kronor. Vips så får framsätena benstöd, elektriska svankstöd och inbyggd massage samtidigt som speciella nackskydd ingår till alla platser.

Äkta Picasso?Det intressantaste med nya Citroën Grand C4 Picasso är baksätet eftersom sträckbänken resulterat i att kupén nu sväljer sju resenärer. Andra sätesraden består därmed av tre separata säten medan den tredje innehåller två, vilka enkelt kan fällas in under golvet. Ljusinsläppet är stort då vindrutan sträcker sig upp på taket och för den som vill ha ännu mer ljusterapi så finns även ett panoramaglastak för 8 000 spänn. Under huven går det att välja mellan bensinfyror på 120 respektive 156 hästkrafter eller två miljödieslar på 90 respektive 115.
Sedan finns även en dieselnyhet vid namn BlueHDi som arbetar tillsammans med en sexstegad automatlåda. Motorns effekt är 150 hästkrafter och koldioxidutsläppet stannar på 117 gram. Grundpriset börjar från 199 900 kronor och då ingår elektrisk parkeringsbroms, fönsterhissar, flygplansbord, farthållare, regnsensor och klimatanläggning. Det behöver med andra ord inte kosta skjortan för att bli ägare till en äkta Grand Picasso!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!