Japanare i basker

Hasekura Tsunenaga, låter namnet bekant? Nej, du är inte ensam om att skaka på huvudet. Han var nämligen den första japanen som landsteg i Frankrike år 1615. Samurajen kastade ankar i nuvarande Saint Tropez och uppståndelsen blev total. Lika stort ståhej är det i nationen nu när de första franska stadsjeeparna som byggs i Japan lanseras. Vi snackar förstås om nya Citroën C-Crosser och Peugeot 4007. Men till alla asiatiska vänner så går det precis lika bra med Mitsubishi Outlander!

Foto:

Citroën2007-12-03 09:02


Sake eller vin. Sushi eller sniglar. Ris eller pommes. Pinnar eller bestick. Ja, det handlar om helt olika kulturer och traditioner. Därmed kan man fråga sig om det blir en rejäl kulturkrasch när kimonoklädda Mitsubishi Outlander ska säljas med fransk basker och scarfs? Nej, det är faktiskt inte så farligt. Det svåraste är nog att övertyga fransoserna, som verkligen älskar sitt fosterland, varför bilarna måste byggas tusen mil hemifrån.

Flört på jobbet
Bilvärlden är full av hemliga förhållanden och otrohetsaffärer. Det senaste exemplet är mellan Citroën, Peugeot och Mitsubishi - upprinnelsen till det hela var att fransoserna saknade en fyrhjulsdriven stadsjeep i modellpaletten. Man flörtade därför med japanerna som är proffs på biltypen och resultatet ser vi här idag. Citroën C-Crosser är snygg, rymlig, högbyggd och naturligtvis fyrhjulsdriven. Men trots att det är en "oäkta" fransos så finns många typiska attribut: de gigantiska vinklarna i grillen, karaktäristiska strålkastarna och fräcka fälgarna. Naturligtvis finns även en hel del plast och krom som gör sitt bästa för att skilja bilen från originalet. Citroëns annorlunda interiör har varit föremål för mänger av böcker och vem minns inte hastighetsmätaren aŽla badrumsvåg? I C-Crosser är alla knäppa lösningar ett minne blott på gott och ont. Fem personer färdas riktigt bekvämt och som standard ingår dessutom en uppfällbar nödsoffa för två vars sittställning för tankarna till 1948 års Cittra 2CV.

>Svindlande höjder
För att testa Citroën C-Crosser till det yttersta så kör vi på serpentinvägar och villovägar i bergskedjan Pyrenéerna. Det är en hissnade höjdupplevelse att köra bland molnen och innan nedförsbackarna varnar enorma skyltar "prova dina bromsar nu". Fransosen klarar äventyret galant: köregenskaperna känns trygga, styrningen är exakt och fjädringen relativt fast. Normalt är testbilen framhjulsdriven, fast vid behov kopplas fyrhjulsdriften in med ett reglage på instrumentpanelen. Systemet är lätt som en plätt, man väljer bara mellan 2WD, 4WD och 4WD Lock. Under huven erbjuds två motorer som delas med brorsan Peugeot 4007: bensinfyra på 170 hästkrafter (272 000:-) eller turbodiesel på 160 (303 000:-). Vi rattade det första alternativet och kraften imponerar: noll till hundra rullar på 9,5 sekunder och toppfarten är 190. På tal om fart, vet ni varför fransmännen äter så mycket sniglar? Jo, dom har inte råd med snabbmat?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!