Kubism aŽla Picasso

Pablo Picasso är mest känd för att ha skapat kubismen och vad är då bättre än att döpa en extremt fyrkantig familjebil till C3 Picasso. Konstnären själv hade förmodligen inte uppskattat jippot, men hans arvingar som sålt namnrättigheterna till Citroën skrattar hela vägen till banken. Låt oss undersöka om nya C3 Picasso håller sig ?inom ramarna? eller om bilen är lika originell som mästaren själv?

Foto:

Citroën2008-11-24 08:37


Att döpa en bil efter en världsberömd konstnär görs inte över en natt även om fransoserna hade ett ypperligt förhandlingsläge tack vare C4 Picasso. Men namnrättigheterna lär ha kostat 475 miljoner kronor, vilket hade räckt till halva tavlan "Pojke med pipa" som såldes för nästan en miljard på en auktion i New York. Frågan är om vi kan räkna med samma goda andrahandsvärde på nya C3 Picasso månntro?

Ljus och glad
En färgglad kub med stora och flexibla innerutrymmen, kan det vara något? Ja, då är det här familjebilen för dig. Citroën C3 Picasso är en charmör på blott 408 centimeter men tack vare den vertikala baken så ryms rekordstora femhundra liter bagage med samtliga fem sittplatser ombord. Den bakre sätesraden är uppdelad i tre sektioner och varje stol kan flyttas femton centimeter i längsled eller helt plockas bort. Vad som också gör att man blir glad är den ljusa interiören - fransoserna har exempelvis räknat ut att man kan få bilen med hela 4,52 kvadratmeter glas. Motorprogrammet består av bensinare på 95 respektive 120 hästkrafter samt dieslar på 90 respektive 110. Några svenska priser är ännu inte fastställda eftersom lanseringen är planerad till det första kvartalet nästa år. Picasso fick konstvärlden att sätta skumpan i vrångstrupen med sina kubistiska målningar. Nu är frågan om Citroën lyckas med samma bedrift med sin kub på hjul!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!