Kung för en dag

(Vaux le Vi Comte - Frankrike) Några mil utanför Paris ligger ett magnifikt renässanslott som 1653 års finansminister Nicolas Fouquet lät uppföra. Kung Louis XIV blev dock så avundsjuk att han slängde finansministern i fängelsehålan och byggde ett eget slott - Versailles. När vi ville plåta testbilen på Fouquets domäner blev svaret ett blankt nej. Men när vakterna upptäckte vår Citroën C8 Exclusive kröp den nationella stoltheten fram och grinden öppnades!

Foto:

Citroën2003-02-07 07:34



Är det så här man känner sig när klyschan "kung för en dag" besannas? Det kanske är att överdriva men jag mår i alla fall som en prins när Vauxle le Vicomtes pampiga slottspark uppenbarar sig. Cittran rullar sakta men säkert över vallgravsbron och valet av fotoplats är inte på måfå. Nya C8 Exclusive lirar nämligen i en finare division och vänder sig till såväl storbönder som slottsherrar. Frågan är om Citroën lyckas slå sig in i de fina salongerna?

Svävar fritt
Det märks omedel bums att testbilen är något utöver det vanliga. När jag trycker på fjärrkontrollen öppnas skjutdörrarna elektriskt och bilen bjuder på en himmelsk upplevelse tack vare ett trippelt panoramatak av glas. Vi kallar oftast dessa bilar för "rymdbilar" och den här gången finns det verkligen fog för beskrivningen. Instrumentpanelen ser nämligen ut att vara hämtad från ett flygande tefat. Mätarna sitter fräckt monterade i mitten av kupén och tycks sväva fritt i luften, men dessvärre är nytänkandet mer snyggt än praktiskt. Dessutom erbjuds ett navigationssystem som ställer in färden genom att du talar till det. Fåtöljerna i fören innehåller tack o lov inga nymodigheter utan är alldeles förträffliga. Det är nästan lika bekvämt i baksätet som består av tre urlyftbara stolar med ställbara ryggstöd. Räcker inte sittplatserna så kan ytterligare tre extrastolar i skuffen beställas. Och vem kan motstå en DVD-spelare vars tv-skärmar fälls ner från taket?

Farligt efterspel
Under huven på vår testbil arbetar en trelitersmotor på 208 hästar och 285 Newtonmeter. Sprinten noll till hundra rullar på elva sekunder och toppfarten är 205 km/h. Det är med andra ord en pigg och dragvillig maskin som överraskar på vägen. Köregenskaperna är fantastiska och de plågsamma kullerstensgatorna göre sig icke besvär. Till sexan ingår dessutom en nykonstruerad automatlåda som är adaptiv. Det innebär att elektroniken "läser" av förarens körstil. Vid lugn körning svarar lådan komfortabelt mjukt och vid aggressiv körning sportigt kvickt.
Om olyckan är framme så är cittran utrustad med dubbla uppsättningar av såväl krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardiner. Undrar du slutligen hur det gick med finansministern i fängelsehålan? Jo, han fick sitta inspärrad fram till sin död 1680. Så det är bara tur att Kung Louis XIV inte hann uppleva vår lyxiga Citroën C8 V6 Exclusive.
- Då kanske vi hade blivit halshuggna på direkten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!