Med stil och finess

Årstiderna bara springer förbi. Sommar blev höst och när hösten nu övergår i vinter har så 2010 snart blivit 2011. I dessa tider är en mängd olika bilmodeller på gång bakom kulisserna och från Citroën kommer exempelvis en ny C4 att ersätta den nuvarande generationen. Vi begav oss till landets sydligaste landskap för att undersöka om det nya året, eller mer exakt om nästa Citroën C4, är något att se fram emot.

Foto:

Citroën2010-11-27 05:05


"Större, snyggare och bättre" säger pressmaterialet. Redan innan Citroëns representanter räckte över nycklarna till nya C4 var förväntningarna högt ställda. Tja, utrymmesmässigt har modellen växt med sju centimeter på längden, två på bredden medan höjden ökat med sex centimeter. Vidare känns designen snyggare och utrustningsnivån bättre. Häng med på en guidad provtur genom ett höstlikt Skåne.

Ett gott betyg
Börjar vi med det yttre känns nykomlingen inte lika säregen som den förra modellen, utan snarare mer premium. Citroën har hämtat linjer från lillebror C3, storebror C5 och därtill låtit modellen växa till sig - vilket även märks interiört. Det finns nämligen gott om plats oavsett sittposition. Bakom ratten upplevs bilen vara både uppdaterad och uppgraderad, men de småroliga finesserna från föregångaren så som doftampuller och fast rattnav har slopats. Det är inget vi saknar eftersom detaljkvaliteten höjts och i vissa avseenden känns bilen mer tysk än fransk, vilket är ett riktigt gott betyg. Övergår vi till standardutrustningen så ingår bland annat elektrisk parkeringsbroms, farthållare, ljudanläggning, fönsterhissar, regnsensor och klimatanläggning. Lägg till detta sex krockkuddar och en lång rad spännande tillval. Vad sägs exempelvis om ett vanligt 230 voltsuttag i mittkonsolen?

Härlig komfort
Efter några mils körning längs de vackert kuperade vägarna vid den svenska sydkusten står det dessutom klart att nya Citroën C4 levererar trevliga köregenskaper. Vid lanseringen erbjuds fyrcylindriga maskiner: bensinare på 95 respektive 120 hästkrafter samt dieslar på 92 respektive 112. Citroën tror att den sistnämnda oljebrännaren kommer att bli storsäljaren och tekniskt bjuds man på såväl start/stopp-system samt en elektroniskt kopplingsfri växellåda. Tja, det går inte att komma ifrån att 0,42 liter milen samt 109 gram koldioxid per kilometer imponerar.
Prestandan känns tillräcklig, komforten briljerar, ljudnivån är låg och priset för hela kalaset blir cirka 185 000 kronor (ej fastställt). Plussa sedan på med "miljöbilsstämpel" samt en lång rad finesser och vi har en bil som är klart jämförlig med klassens bästa modeller. Vi kan faktiskt redan nu konstatera att 2011 kommer bli ett bra år. Åtminstone om nya Cittran ska rulla i bräschen för vad som komma skall!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!