Oj, vilken babyboom

Enäggstrillingar i bilbranschen är sällsynta - men nu har det hänt. Tre gulliga småttingar har sett dagens ljus och födseln väcker stort rabalder bland konkurrenterna. Vi hälsar Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo välkomna till världen! Knattarna ska ge ett uppsving för småbilsförsäljningen och vänder sig i första hand till ungdomar. Förlossningen sker i en splitterny bilfabrik i Tjeckien och vi har provkört den billigaste i trion. Vad sägs om en ny bil för under nittiotusen?

Foto:

Citroën2006-04-28 07:25

Vad får man för 86 900 kronor?
En gigantisk plasma från Pioneer, en utomhus jacuzzi eller tre övernattningar i Grand Hôtels Royal Suite. Men då ingår å andra sidan blommor på bordet, handgjord choklad, färsk frukt och morgonrocken hänger inbjudande på badrumsdörren.
I den billigaste versionen av Citroën C1 får man istället avvara elektriska fönsterhissar, fjärrstyrt centrallås, servostyrning och sidoskyddslister.
Men det klarar man sig faktiskt utan?

Lite enklare?
Fransosen ser tuff och uppkäftig ut från alla vinklar. Man har skapat en kilformad front med kraftigt lutad framruta och i princip sitter det ett hjul i varje hörn.
Även interiören bör tilltala unga, trendkänsliga citymänniskor och det är förmodligen här bilen har sin största målgrupp.
Den charmiga varvräknaren som hänger löst vid sidan av instrumentbrädan är kul.
Det är som om den vill säga: "plocka gärna bort mig om du inte vill ha mig".
Annars kan man sammanfatta kupén med ett enda ord: plastig.
Men enkelheten och de kostnadsbesparande detaljerna är å andra sidan tjusningen med modellen.
På 343 centimeter kombineras skojiga proportioner med läckra färger och man kan verkligen säga att det är högt till tak eftersom bilen mäter 147 centimeter i strumplästen.
Fyra personer färdas riktigt hyggligt i kupén - visst är baksätet småtrångt för vuxna men finns det hjärterum så finns det stjärterum.

?mycket billigare
Citroën C1 är konventionellt uppbyggd med frontmotor och framhjulsdrift.
Det många reagerar på är att motorn "tappat" en cylinder och har tre.
På tomgång låter maskinen som en trädgårdstraktor men kommer man bara upp lite i fart så imponerar de 68 hästkrafterna genom sin dragkraft och vibrationsfria gång.
Den trivs bra i de högre varvtalsregionerna och varvräknaren kommer väl till pass om man vill åka undan. Motorn surrar glatt på och gör bilen riktigt underhållande att köra.
Men det är ändå bränsleförbrukningen som är knattens trumfkort: under blandad körning dricker bilen under halvlitern milen och därmed klassas fransosen som miljöbil av Vägverket (men inte av politikerna).
Fjädringskomforten lever inte upp till fransosernas tradition men sväljer ändå ojämnheter överraskande bra.
Slutsatsen är att Citroën C1 är lite enklare, fast mycket billigare.
En småbil för dig som köper plasman till extrapris, nöjer dig med ett badkar istället för jacuzzi och går nyfiket in genom svängdörren på Grand Hôtel - för att sedan bo på vandrarhem!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!