Vilken magisk inramning

Att få döpa sin familjebil till Picasso var en dröm för Citroën, men blev början på en långdragen mardröm för konstnärens barn och barnbarn. Bråket eskalerade och ledde till en rättsprocess där det fastslogs att sonen Claude Picasso hade all rätt i världen att sälja namnet till Citroën. Nu är det dags för den andra generationens C4 Picasso och designen är lika originell som målarmästaren själv.

Foto:

Citroën2013-12-06 05:05


Pablo Picasso hade aldrig något körkort och var heller inte bilintresserad. "Men vad spelar det för roll" resonerade Claude och passade samtidigt på att sälja namnet till en tillverkare av cigarettändare samt en cognac-destillatör. Vad Citroën betalar för kalaset är hemligt, men våra källor säger att det rör sig om tjugofem miljoner om året i royaltys och samarbetet är nu inne på sitt fjortonde år.

Schizofrent intryckCitroën vill gärna framstå som lite annorlunda eller "avantgarde" som fransoserna föredrar att säga på presskonferensen. Just en sådan innovation är den nya bottenplattan EMP2 som man likaledes delar med syskonmärket Peugeot, men som även nästa Opel Zafira kommer att byggas på. Om vi tittar under karossen så har nya Citroën C4 Picasso blivit fyra centimeter kortare jämfört med gamlingen samtidigt som axelavståndet har dragits ut med sex cm. Resultatet är bättre innerutrymmen för fem resenärer samt deras bagage. Men det som diskuteras mest är ändå utseendet. Nosen ger ett schizofrent intryck med de udda LED-ljusen som följer kromlisten ifrån kylaremblemet och delar av fronten i två halvor. Det känns nästan som att designlustan tagit slut efter halva arbetet och att man sedan tryckt dit en grill, två rektangulära strålkastare och de runda dimljusen.

Knådande framstolarInredningen är typisk Citroën med en ratt full med knappar och digitala instrument som naturligtvis placerats på mitten. Strax under instrumenteringen uppenbarar sig ytterligare en pekskärm med vilken man styr klimatanläggning, navigation, ljud och telefon. Komforten är mycket bra - speciellt om du väljer till extrapaketet Lounge Pack á 9 000 kronor. Vips får framsätena benstöd, elektriska svankstöd och inbyggd massage samtidigt som speciella nackskydd ingår till alla platser. Baksätet består för övrigt av tre separata säten som kan fällas och justeras individuellt.
Motorerna känner vi igen, fast numera ingår start/stopp-teknik och därmed har alla blivit snålare. Det är bara att välja mellan en bensinfyra på 120 hästkrafter eller två dieslar på 90 respektive 115. Grundpriset börjar från 184 900 kronor och då ingår elektrisk parkeringsbroms, fönsterhissar, flygplansbord, farthållare, regnsensor och klimatanläggning. Det behöver med andra ord inte kosta skjortan för att bli ägare till en äkta Picasso.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!